Frusen hyresgäst fick nej i hyresnämnden
Ärendet har pågått i över ett år och tagits upp av hyresnämnden flera gånger. Efter förra vintern fick kvinnan 1 200 kronor i kompensation av sin värd, Bostadsbolaget i Mjölby, för att hon frusit. Värden försäkrade också att man skulle undersöka vad problemet berodde på och vid behov vidta åtgärder.
När ingenting hänt efter sommaren hörde kvinnan av sig till hyresnämnden igen. Det visade sig då att entreprenören som skulle göra en översyn av fönster, balkongdörr och tätningslister prioriterat bort uppdraget under sommaren som var ovanligt varm.
Under hösten genomförde hyresvärden regelbundna mätningar i lägenheten med utrustning som kan fjärravläsas. Dessa visade att temperaturen var tillräcklig, omkring 21,5 grader.
Eftersom hyresgästen inte var nöjd med detta anlitades dessutom en extern firma som under tio dagar i januari kontrollerade temperaturen på fyra olika platser i lägenheten med utrustning som sparar mätvärden en gång varannan minut. Resultatet visade på temperaturer mellan 20,4 och 21,9 grader i genomsnitt i de olika rummen. Kallast var det i hallen.
Men hyresgästen ansåg att mätningen gjorts på fel sätt eftersom man till exempel inte kontrollerat golvtemperaturen eller hur luften rör sig i lägenheten. Hon menar att det största problemet är drag från fönster och dörrar och att golven är kalla.
Men hyresnämnden anser inte att kvinnans krav på ytterligare utredning är befogat och har nu avslagit hennes begäran om åtgärdsföreläggande gentemot hyresvärden. I beslutet skriver nämnden bland annat att det inte finns anledning att underkänna den externa firmans mätning och att den visar att temperaturen uppfyller de krav som en hyresgäst kan ställa med stöd av hyreslagen.