Fukten trängde genom väggen – mögel växte ut i barnkammaren

Göteborg Maria och Alfred larmade om en fuktskada i badrummet, men värden tog bara bort symtomen och letade aldrig efter orsaken. Ett halvår senare upptäckte paret att mögel växte på väggen vid nyfödde sonen Filips vagga.
Alfred och Maria fick tjata på Bostadsbolaget att åtgärda fuktskadorna i badrummet. Men eftersom värden aldrig öppnade väggen så försvann inte orsaken till skadan. I stället spred sig möglet in i det angränsande sovrummet.
Foto: Gustaf Görfelt
Alfred och Maria tycker att Bostadsbolaget sköter fuktproblemen i huset på ett noncahlant sätt. "Hade det varit en privat värd hade man räknat med att de skulle snåla, men Bostadsbolaget är kommunala, de borde se till allmännyttan", säger Alfred.

– Möglet hade spridit sig över till själva vaggan. Den fick vi slänga sen. Vi ringde och felanmälde direkt på kvällen, sedan tömde vi hela rummet och staplade allting i vardagsrummet, säger Maria, som inte vill ha sitt efternamn med på grund av sitt jobb.

Hantverkarna som värden skickade konstaterade att möglet hade vuxit på väggen sedan minst en vecka och hade haft tid att börja sprida sig. Upptäckten var en chock för Maria och Alfred, men samtidigt ingen överraskning.

Läs ocksåEn syndaflod av vattenskador: Miriam fick lämna sitt hem när möglet spred sigMiriam Brattgård drabbades av en fuktskada i lägenheten och har fått flytta till en evakueringslägenhet. Hennes hyresvärd Poseidon skulle ha genomfört ett stambyte i huset 2018, men sköt upp det för att satsa på nyproduktion i stället.

På andra sidan väggen, i badrummet, hade det redan innan varit problem.

Stambyte har skjutits upp

Familjen bor på Pianogatan i Västra Frölunda. Den 800 meter långa huskroppen är känd som Käppen och byggd i början av 1960-talet.

Bild från när Käppen var nybyggd.

Kommunala Bostadsbolaget har planerat ett stambyte i huset ända sedan 2010-talet, men när Covid-pandemin kom gick arbetet i stå. Först nu har förhandlingar med Hyresgästföreningen inletts.

När Maria och Alfred flyttade in i sin trea 2022 sedan stod en duschkabin i badrummet. På golvet där badkaret stått var det stora mörka fläckar.

Saknar tätskikt

– De tidigare hyresgästerna hade ett skötbord där, så vi såg inte golvet vid visningen. Jag ringde husvärden, men han sa bara ”det är som det är, vi ska snart göra stambyte”, säger Maria.

Hon fick också information om att badrummet saknar ordentliga tätskikt. När duschkabinen gick sönder och Maria och Alfred valde att ersätta den med ett badkar så blev de uppmanade att hänga duschdraperi även mot väggen.

Läs ocksåBoende protesterar: ”Trötta på att vara bankomat”

– De sa att det är viktigt att vi inte står och duschar. Men även om man sitter ner och vädrar och städar, så blir det ju fuktigt. Vi kan inte duscha i kallvatten, säger Maria.

Många drabbade

Hon lade upp bilder från badrummet i kvarterets Facebook-grupp och fick svar från flera grannar att det såg likadant ut, eller värre, hos dem.

”När vi flyttade in fick vi ingen information om tätskikten. Det är ju inte normalt att man inte kan duscha i en lägenhet, frågan är hur många som bor här som vet om det”, säger Maria.

Paret påpekade flera gånger till Bostadsbolaget att det såg ofräscht och äckligt ut på golvet. Förra vintern tog deras tålamod slut och de vände sig till Hyresgästföreningen.

– Vi väntade barn och jag kände bara att det här kan vi inte acceptera längre. Vi har en bebis på G och vi vill inte att den ska behöva leva med mögel, det är hälsofarligt, säger Maria.

Öppnade inte väggen

Bostadsbolaget skickade entreprenörer som gjorde fuktmätningar i golvet. Mätningarna visade tre gånger för höga nivåer av fukt, jämfört med godkända gränsvärden.

– Sedan satte de in fläktar för att torka ut, innan de slipade och målade om. Men de öppnade inte väggen. Vi ifrågasatte om de verkligen hade åtgärdat orsaken till problemen, men de sa att det är så här de gör, säger Maria.

Läs ocksåChristopher slapp betala femtiolapp när värden plockade ner skyltenEtt kollage som visar en leende man som står vid en vägg där det suttit en skylt, en överkryssad skylt med texten "trygghetsbevakad fastighet Fastighetsägarna", samt en hand som håller i en femtiokronorssedel.

I juli föddes sonen Filip och i augusti upptäcktes möglet vid hans vagga.

Blev evakuerade

– Vi ringde Hyresgästföreningen och de gick in i förhandlingsläge med Bostadsbolaget. Det var jätteskönt, för jag kände att jag orkar inte ta den diskussionen nu, säger Maria.

Paret krävde en evakueringslägenhet. Efter att Hyresgästföreningen gått in med stöd och begäran fick de en sådan under två veckors tid.

Anticimex undersökte mögelhärden och ville öppna väggen eftersom teknikerna misstänkte en rörläcka. Men Bostadsbolaget ville inte ha den kostnaden. I stället valde bolaget att bara strypa tillförseln till befintliga vattenledningar och dra nya rör utanpå väggen. De utförde också en relining.

I samband med det arbetet lade Bostadsbolaget även in klinkers på hela badrumsgolvet och satte kakel upp till brösthöjd på väggen.

Försäkringen gäller inte

Efter tre månaders arbete var lägenheten återställd i november.

Nu kan alla rum användas igen, vilket är bra eftersom Filip snart ska bli storebror. Men Bostadsbolagets agerande har skapat problem med familjens försäkringsbolag.

– Eftersom de inte öppnade väggen och konstaterade vattenläcka, så anser försäkringsbolaget att bristande underhåll ligger bakom. Då gäller inte hemförsäkringen, säger Maria.

”Respektlöst”

Hon har bott hos Bostadsbolaget sedan 2013 och betonar att hon generellt sett är nöjd med dem som hyresvärd och med sin nuvarande bostad. Men hon är inte nöjd med hur fuktskadorna i lägenheten hanterats.

– Jag tycker bemötandet har varit respektlöst och nonchalant, säger Maria.

Nu pågår förhandlingar om nedsatt hyra för tiden som familjen inte kunnat använda lägenheten fullt ut.

Vägrar betala

Samtidigt begär de ersättning för skadorna på sina saker i samband med möglet och för sveda och värk, motsvarande vad de skulle ha fått via sin hemförsäkring.

Bostadsbolaget har hittills vägrat betala.

Om inte en förlikning kan nås är Maria och Alfred beredda att ta saken till tingsrätten. De har redan fått en processjurist tilldelade av Hyresgästföreningen.

Vill sätta exempel

– Det viktiga är inte pengarna i första hand, utan att sätta ett exempel. Då kanske de sköter det bättre nästa gång, säger Maria.

”Jag är jättenöjd med stödet från Hyresgästföreningen i det här. Tyvärr är det nog många i huset som har liknande problem men inte är medlemmar” säger Maria. Händelserna har lett till att hon själv börjat engagera sig i sin lokala förening.

Dick Gabrielsson är teknisk förvaltare på Bostadsbolaget, med ansvar för bland annat vattenskador. Han vill inte kommentera det enskilda fallet med Maria och Alfreds lägenhet, eftersom förhandlingar pågår.

Däremot bekräftar han läget i Käppen-huset. Fuktskador uppstår både när rör rostar sönder och på grund av att fukt tränger in i väggar och golv i badrummen, eftersom de har ett bristfälligt tätskikt.

Väntar in stambytet

Stambytet och renoveringen som behövs har fördröjts. En situation som råder i många äldre hus.

Dick Gabrielsson.

Hur agerar ni under tiden?

– Eftersom vi inväntar den stora stam- och badrumsrenoveringen så utförs inga större arbeten där skadorna sker. Vi upprätthåller den standarden som badrummet håller. Fast vi måste förstås ändå se till att det är en dräglig boendemiljö, blir det läckage och skador måste vi åtgärda dem. Jag kan tycka att vi som fastighetsägare ibland är lite dåliga på att tala om för våra hyresgäster hur man sköter våra badrum, speciellt dessa äldre som inte riktigt tål stor vattenbelastning.

Varför vill ni inte öppna väggarna?

– Det vanligaste är att det beror på tätskikten, det är bara någon enstaka gång det varit läckage från rören inne i väggen. Det finns inte heller några organiska material inne i väggarna.

Så ni fixar tätskikten först och sedan väntar ni och ser om det hjälper?

– Ja, oftast utgår vi från att det är orsaken om inte andra tydliga spår finns.

Hur ser ni på risken att det påverkar hyresgästerna? Dels hälsomässigt, dels att det blir arbete i lägenheten vid flera tillfällen?

– Jag tycker inte att vi chansar. Det är klart att vi utgår från vad som är vanligast, men det händer också att vi relinar rören samtidigt. Oftast när vi gör en åtgärd och vi sedan får komma tillbaka två år senare, så visar det sig att det var tätskikten en gång till. Det är svårt att åtgärda det helt innan vi gjort stambytet.

LÄS MER: Rören i miljonprogrammets hus är utslitna – nu skenar vattenskadorna i Sverige

Läs också Irene blickar mot sin nya framtid - därför tar det årtionden att göra om miljonprogrammet Påhittig eltjuv drog sladdar genom trapphuset - nu förlorar han lägenheten

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.