Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: ”Det ber vi om ursäkt för”
Camilla flyttade till femrumslägenheten i Skogsängen i Eskilstuna för tio år sedan. Då hade hon Kfast som hyresvärd, men 2020 sålde det kommunala bolaget hennes och ytterligare 130 lägenheter i området till Heimstaden.
Fast redan från början fanns den där – den stora fläcken i ett av sovrummen.
– Ja, när jag flyttade in målade man över fläcken men efter en tid kom den tillbaka, berättar Camilla som bor med fem av sina sju barn i lägenheten.
Fläck som växer
I dag löper fläcken från sovrumsfönstret på ena sidan väggen till hörnet på andra sidan rummet. Och den växer för varje år som går.
– Jag ligger här och sover med två av mina barn och det är klart att jag är orolig för att det kan vara mögel, även om jag inte har känt av någon lukt.
Men det stannar inte där. Det är fuktigt i lägenheten. Fönstren i två av de andra rummen är ruttna och dragiga. Ett fönster är så uppsvällt att det inte går att stänga helt och hållet och från det andra droppar det in vatten.
– Sedan finns det en lite mindre fläck i taket i tv-rummet så det måste ju vara något fel på husets yttertak. Att det läcker in.
Ingen hjälp
Någon hjälp med att åtgärda bristerna har Camilla inte fått.
– Jag började höra av mig för ett år sedan och har gjort en eller två felanmälningar. Sedan har jag pratat med vaktmästaren flera gånger om det här, fortsätter hon. Dessutom har det varit massa folk här flera gånger och tittat. Och för en månad sedan ringde Heimstaden och sa att jag skulle få nya fönster, men inget har hänt. Ändå lovade de att fixa det innan det blev kallt.
Stort ansvar
Hon tillägger att vaktmästaren gör så gott han kan men att problemet finns längre upp i ledningen.
När Hem & Hyra kontaktar Heimstaden får vi ett mejl från kommunikationschefen Robin Wilhelmsson. Enligt honom har långa leveranstider och undersökningar som tagit tid påverkat hanteringen av ärendet. Men samtidigt erkänner han att bolaget har ett stort ansvar.
Ber om ursäkt
Han skriver:
”När jag går igenom processen så konstaterar jag att det inte gått optimalt till. Det här ärendet har pågått för lång tid. (….) ”Jag har sett i vårt servicesystem att vi haft löpande kontakt med hyresgäst om detta, men att problemen inte åtgärdats i önskad takt. Det ber vi om ursäkt för. ”
En förklaring till problemen kan vara att luftspaltsventilerna har varit blockerade. Nu ska bolaget försöka åtgärda den saken.
Man ska även försöka ta reda på vad fläcken i taket orsakas av. Mätningar visar dock att det troligen inte är fukt, skriver Wilhelmsson.
Bara ett fönster byts ut
Men enligt honom är det bara ett fönster som är dåligt. Därför ska bara det fönstret bytas ut. Beställningen gjordes i mitten av september och leveranstiden sades då vara 6-8 veckor.
Camilla Wernersson tycker det är bra att Heimstaden erkänner att de har agerat fel. Det hade hon inte trott.
Samtidigt blir hon bestört när hon får veta att bara ett fönster ska bytas ut. Det är inte vad hon har fått höra förut.
– Jättekonstigt! Det är helt klart att båda fönstren är dåliga. Men det här är så typiskt. Det har varit så många inblandade och jag har fått höra olika saker nästan varje gång.
Camilla har tröttnat
Även om allt fixas till slut så har Camilla tröttnat.
–Det är inte kul att bo så här och nu orkar jag inte längre. Det här har tagit för lång tid och jag vill bara flytta härifrån.
Det är hyresvärdens ansvar att utreda och åtgärda fukt- och mögelskador.
Om värden inte åtgärdar skadorna kan du få hjälp av miljökontoret i din kommun.