Fullt av mögel och fukt när över hundra lägenheter hos jättevärden inspekterades: ”Barnen är sjuka ofta”

Ronja Gashito och hennes fyra barn bor i en av Kupolens lägenheter. Köksinredningen faller samman. I badrummet växer mögel på väggarna och mellan kakelplattorna.
– Barnen är sjuka och blir förkylda ofta. Jag får hosta. Jag misstänker att det är möglet som gör det, säger hon.

Ronjas lägenhet är tyvärr inget sorgligt undantag.
Kupolen är största privatvärden
Med 445 lägenheter är Kupolen den största privata fastighetsägaren i Perstorp och äger ungefär lika många som kommunala Perstorpsbostäder. I kommunen, som har cirka 7 000 invånare, har ett dåligt rykte börjat sprida sig.

Nu har det också nått kommunstyrelsens ordförande Ronny Nilsson (S). Han beklagar att en enda fastighetsägare kan ge hela Perstorp en dålig stämpel. Hem & Hyra ställer frågan vilket ansvar han har.
– Det är ju en privat fastighetsägare, så kommunen har inget ansvar. Men när fastighetsbeståndet är dåligt och bostäderna är undermåliga har vi ett ansvar att se till att folk inte bor i den typen av dåliga bostäder.

Enligt honom är det därför det har initierats en tillsyn av miljöförvaltningen (Söderåsens miljöförbund). Orsaken är tidigare klagomål och på senare tid påtryckningar från Hyresgästföreningen.
Inspektioner visade på allvarliga brister
När miljöförvaltningen så under februari gjorde en unikt stor insats och besökte 102 lägenheter i olika bostadsområden i Perstorp hade en bit över hälften av dessa problem med fukt eller mögel. Problemen var av varierande grad, och fem stycken hade omfattande mögelproblematik. I en fastighet saknade 32 badrum fungerande ventilation.
Inspektionerna visade på ”allvarliga brister som kan leda till risk för människors hälsa”, står det i en sammanfattande rapport.
– Det blir ett problem för hälsan eftersom du måste andas in det hela tiden om sporerna finns i lägenheterna, säger Helena Hager Enert, avdelningschef för hälsoskydd.
Sammantaget menar miljöförvaltningen att verksamheten ”inte sköts på ett godtagbart sätt” och att värden har bristande kunskap om vilka krav och regler som finns.

I Ronjas kök sitter lådor och handtag lösa. En större lucka är inte ordentligt fäst och kan lätt lossna. Inte så lämpligt när ettårige sonen Gabriel eller den nyfikna katten Blixten McQueen är i närheten. I resten av lägenheten syns också en hel del slitage i form av spruckna och trasiga dörrar.
Mögel tvättades bort men kom tillbaka
Det sönderfallande köket är inte unikt. Hem & Hyra berättade redan för två år sedan om hyresgästen Johanna, som hade samma problem. Detta var i samband med att Hyresgästföreningen gjorde en riktad insats mot värden, och flera av de boende berättade om problem som inte åtgärdades.

Även Ronja var en av dem som då fick hembesök – och efter det åtgärdade värden det mögel som också fanns i köket. Men i badrummet har det kommit tillbaka trots att det tvättats bort.
– Man orkar inte hålla på att anmäla hela tiden om ingenting händer, säger Ronja Gashito.
Stort missnöje med felanmälningarna
Nästan alla av hyresgästerna de besökte upplever att det inte finns något fungerande system för felanmälningar, berättar Helena Hager Enert. Vid miljöförvaltningens hembesök träffade de en hyresgäst som felanmält en läckande toalett tio gånger – den läcker fortfarande.

Det är inte bara hyresgästerna som har svårt att nå fram till Kupolen. Hyresvärden Marcus Hagelberg vill inte träffa Hem & Hyra för en intervju, inte heller svara på frågor på telefonen. I ett mejl skriver Marcus Hagelberg:
”Vi ser allvarligt på de brister som uppmärksammats och arbetar intensivt med förvaltningen och sakkunniga partners för att åtgärda brister och ytterligare förbättra kommunikationen med våra hyresgäster”.
Han skriver vidare att de nu har en ”god dialog med miljöförbundet”.

Miljöförvaltningen kräver nu att Kupolen ska ta ett större ansvar för att själva undersöka fastighetsbeståndet och lägga upp en plan för att komma åt problemen. Vissa brister är helt uppenbara och återkommer i flera av Kupolens bostadsområden, såsom blottade eluttag eller avsaknad av brandvarnare.
Andra kräver mer arbete, som att ta fram rutiner för att kontrollera ventilation och vattentemperaturer – det finns både lägenheter med skållhett vatten och de där det aldrig kommer något varmvatten.
Takbyte blev inte av
Miljöförvaltningen tar i sina krav ingen hänsyn till bostadsbolagets ekonomi. Frågan är dock vilken förmåga Kupolen har att renovera sina fastigheter. Hyresgäster vittnar om att de får höra att pengarna inte räcker till.
Efter den omfattande inspektionen hade miljöförvaltningen ett möte med bolagets representanter Marcus Hagelberg och Marcus Bodin. Förvaltningen presenterade vilka brister de sett och vilka krav de nu ställer på åtgärder.

Under samtalet, som finns redovisat i en rapport, berättade ägarna att före 2022 fanns många långtgående planer på underhållsåtgärder och flera offerter togs in från företag. Men ”efter 2022 blev allt mycket dyrare, vilket har medfört att större underhållsarbeten som exempelvis takbyten inte gått att finansiera.” I dagsläget finns inga planer på större renoveringar.
Daniels köksgolv är helt trasigt
Kupolen i Perstorp består av flera olika bolag med ett moderbolag som heter Stjärnstaden AB. När Hem & Hyra granskar bolagens årsredovisningar visar det sig att ägarna i dessa beskriver åren 2019–2021 som mycket goda ekonomiskt, men sedan ser något ut att ha hänt.
Den senaste årsredovisningen är från 2023. Här gjorde vissa av bolagen vinst medan andra mindre förluster. Via så kallade koncernbidrag förs pengar över mellan bolagen. Moderbolaget, som äger och styr de andra bolagen, gjorde 2023 en vinst på enbart cirka 7 000 kronor efter erhållna koncernbidrag.

Kupolens hyreshus i Perstorp byggdes mellan 1950- och 1970-talet. Ett av de som ger ett mer slitet intryck är de så kallade Stjärnan-husen på Tjäderstigen.
Där bor Daniel Wallenius, och i hans fall är insidan långt värre än utsidan. Plastmattan i köket är helt förstörd och undergolvet syns genom ett flera decimeter stort hål.
– De kanske inte bryr sig om lägenheterna här. Det är kanske bara pengar som gäller, säger han.
Nu har han blivit erbjuden och tackat ja till en annan lägenhet, men det är först sex år efter att han berättade om hålet i köksgolvet för Kupolens personal. Hans extremt slitna lägenhet ska totalrenoveras.

Ronja Gashito får dock fortsätta dras med en lägenhet som hon tycker är dålig i ett område där hon egentligen trivs.
Eftersom hon bara har timanställning som undersköterska är det inte helt lätt att hitta andra hyresvärdar som godtar det som inkomst. Så under tiden är badrummet fortfarande mögligt.
– Man skäms ju lite om någon skulle komma hit och se det, även om det inte är ens eget fel, säger hon.