Värden stoppade renoveringen – Johanna och Christoffer har levt utan toa i fyra månader
De bor på fjärde våningen utan hiss. Nedför trapporna, över innergården och bredvid tvättstugan finns en toalett och dusch som de får använda. Hit har de varit hänvisade i fyra månader nu, om de inte vill använda skogstoan som står i vardagsrummet. Delar av lägenheten är dessutom inklädd i vitt papp och plast. Att bo så här börjar tära.
– Det känns helt sjukt att det tog en sådan här vändning, säger Johanna Sandström.
För att ta det från början. När en skadad avloppstam mellan andra och tredje våningen orsakade en vattenläcka beslöt hyresvärden att renovera badrummen i fyra lägenheter. Bland annat klinkers, kakel och en badrumstork skulle innebära en standardhöjning och därmed kunde hyran höjas. Johanna och Christoffer Sandström fick två alternativ att ta ställning till. Att få hyresrabatt under renoveringstiden eller vänta med en hyreshöjning i fem år.
Diskussioner men ingen lösning
Johanna och Christoffer Sandström tyckte det lät lite märkligt och kontaktade Hyresgästföreningen. Det visade sig att hyresvärden inte hade hämtat in ett godkännande för en standardhöjande renovering och det var då hela historien började.
Enligt Hyresgästföreningen har hyresgäster rätt till både hyresrabatt under tiden som lägenheten inte kan användas som vanligt, och en fem års frist från hyreshöjningar i de fall där hyresgästerna inte har gett sitt godkännande i förväg. Det är ett skydd i lagen. I detta fall visade det sig också enligt uppgift att de andra drabbade hyresgästerna i trappen hade fått både och.
”Känner oss maktlösa”
Viktor Lundgren, jurist på Hyresgästföreningen, kontaktade värden och diskuterade. Men samtalen ledde inte fram till någon lösning, tvärtom, värden avbröt renoveringen och där stod Johanna och Christoffer utan badrum. Värden hade redan rivit ut allt. Det var i juni.
Nu i början på oktober börjar det bli riktigt jobbigt. Att varje gång de behöver använda toaletten måste gå ut, nedför trapporna och över gården, eller använda skogstoan i vardagsrummet. Inte minst med en 2-åring känner de sig mer och mer låsta. Att leva bland plast och papper är jobbigt och att ta hem vänner med en toalett bredvid matbordet är inte aktuellt.
– Vi känner oss maktlösa. Vi bor i en hyresrätt och det är klart att värden har vissa rättigheter men det är också vårt hem. Grundtryggheten har försvunnit, att man kan komma och bara ta vårt badrum. Vi får höra; skriver vi inte på, får vi inte tillbaka det, säger Christoffer Sandström.
Oroliga för vad som ska hända
Hyresgästföreningen har ansökt om ett så kallat åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. I första hand vill jurist Viktor Lundgren att parterna kommer överens så att hyresgästerna kan få tillbaka ett badrum, men eftersom det inte verkar gå i lås vill han i så fall att hyresnämnden tvingar värden till det.
Parterna ska träffas i hyresnämnden den andra november. Så för Johanna och Christoffer Sandström är det bara att vänta. Och det är ingen rolig väntan. Förutom att det är krångligt praktiskt är de oroliga för vad som ska hända.
– Vi hoppas att de bygger klart så fort som möjligt, det värsta som kan hända är att vi blir utan toalett länge…som fram till jul. Vi hoppas också att vi får ersättning som vi har rätt till, och att de förstår att de inte kan behandla sina hyresgäster så här. Vi vill att det ska gå rätt till, säger Johanna Sandström.
För hyresvärden Per Lindström på Lindström Fastigheter handlar saken om att de inte får komma in i lägenheten för att renovera och bostadsbolaget har därför nu vänt sig till hyresnämnden för att få ett godkännande för att göra standardhöjande åtgärder.
– Det är ett jätteproblem för oss, det är del av en större ombyggnad och vi måste vänta. De har inte godkänt att vi kommer in och vi kan inte tvinga oss in, säger Per Lindström.
”Både vi och hyresgästerna drabbas”
Han säger att tidigare har man diskuterat en uppgörelse men för honom handlar nu tvisten enbart om detta.
Per Lindström hoppas att hyresnämndens ordförande gör ett medlingsförsök innan tvisterna hamnar i rätten.
– Både vi och hyresgästerna drabbas av detta.
För Viktor Lundgren kan situationen enkelt lösas: nedsättning av hyran under renoveringstiden och en frist med hyreshöjningar på fem år.
– Det mest anmärkningsvärda i den här historia är att när jag förklarar för värden att så här kan de inte göra, då svarar de med att då måste de avbryta renoveringen. De använder det som ett påtryckningsmedel: Vill hyresgästerna ha ett badrum, då får de skriva på. Det är fult gjort.