Fyra månader utan spis − höggravida Rebecca lagar familjens mat på golvet
Rebecca Andersson hyr ett tvåplanshus på fyra rum och kök från 1899 i Trönninge utanför Halmstad som hon delar med Jimmy Jönsson och sina två barn.
Det var i slutet av november förra året som elen till spisen och ugnen slutade fungera. I början blev de mycket hämtmat. När ingen lösning var i sikte trots felanmälningar skaffade de en provisorisk spis med två plattor och en ugn som de satte på golvet intill ena köksbänken.
Rebecca Andersson är höggravid i åttonde månaden och har svårt att sätta sig ner och komma upp från golvet. Varje dag ska hon laga mat till fyra personer. Till sitt förfogande har hon två spisplattor och en ugn som inte kan vara på samtidigt.
För att steka ett ägg sätter hon sig på huk med stekspaden i ena handen och ägget i det andra. Innan smöret har smält och pannan är uppvärmd har det gått flera minuter.
Rebecca Andersson är hantverkare men just nu jobbar hon inte. Därför är det hon som lagar den mesta maten.
− Häromdagen lagade jag fisk och potatis. Det tog två och en halv timme. När potatisen var färdigkokt fick jag värma på fisken i ugnen. Det tar lång tid men som tur är får jag hjälp av min äldsta dotter. Än så länge tycker mina barn det är ok. De säger att det är bra övning inför att vi ska skaffa husvagn.
Nu har ni varit utan el till spisen i fyra månader. Ni är medlemmar i Hyresgästföreningen och har fått hjälp av dem tidigare. Varför har ni inte kontaktat dem om elen och gjort en anmälan till hyresnämnden?
− Det har blivit för mycket de senaste två åren, säger Jimmy Jönsson.
− Vi har haft många vändor i olika nämnder. Jag är slutkörd psykiskt. Men jag hoppas och tror att det kommer att ta slut snart.
Konflikten har rötter långt tillbaka i tiden. Hem & Hyra har pratat med värden Stefan Nielsen vid två tillfällen per telefon men han vill inte ge några kommentarer i sakfrågan. Men i hyresnämndens protokoll framgår att ett av problemen för hans del varit att få kontakt med hyresgästerna. Trots försök via telefon, sms, mejl och dörrknackningar har han inte lyckats. Eftersom han inte fått tillträde till deras hem har han haft svårt att fixa bristerna.
Enligt Jimmy Jönsson startade bråket med hyresvärden när de anmälde att badrumsfönstret hade svartmögel. Han tycker inte att de har varit svåra att nå. Parternas konflikter kan spåras i polisanmälningar, sms, i dokument från hyresnämnden i Göteborg och från Halmstads bygg- och miljöförvaltning.
Förra året hamnade värden på Hem & Hyras svarta lista efter ett åtgärdsbeslut i hyresnämnden gällande bristande ventilation i familjen Andersson-Jönssons badrum.
Strax efter det sades Rebecca Anderssons kontrakt upp. Orsaken var att värden ville bygga ut huset med 30 kvadrat. Men hyresnämnden ansåg inte att ombyggnaden var av den art att hyresgästernas kontrakt måste sägas upp. De fick bo kvar.
Parallellt med ärendena i hyresnämnden har även bygg- och miljöförvaltningen i Halmstad varit inkopplade. De har i huvudsak fokuserat på husets dåliga ventilation, fukt och problem med skadedjur som råttor, möss och silverfiskar.
Enligt bygg- och miljöförvaltningen i Halmstad har värden nu genomfört de åtgärder som krävts. De ska nu göra en slutgiltig bedömning i hur de går vidare i ärendet.
Hemma hos Jimmy Jönsson och Rebecca Andersson råder det fortfarande stor frustration. Enligt Jimmy Jönsson har ventilationen i badrummet inte åtgärdats på ett korrekt sätt. I badrumsfönstret finns fortfarande svartmögel och trots insatser från Anticimex hör de fortfarande hur mössen och råttorna ”nästan galopperar som hästar” som Jimmy uttrycker det på vinden och i väggarna. Men just nu är det viktigaste för paret att få tillbaka elen till spis och ugn så att de kan laga mat på ett normalt sätt.
I två år har ni kämpat med konflikter i ert hem. Är det verkligen värt att bo kvar?
− Vi är båda hantverkare och har målat och tapetserat om i hela huset. Vi trivs jättebra här, säger Jimmy Jönsson.
− Barnen har sin skola och sina kompisar runt knuten Det är klart att vi har funderat på att flytta men vi har lagt ner så mycket tid på att få värden att åtgärda de problem som ska åtgärdas. Det är inte schysst att lämna över detta till nästa hyresgäst. Jag har inte lagt två års kamp för ingenting.
1. Felanmäl bristen skriftligt till hyresvärden förslagsvis via e-post. Skriv gärna ett datum för när du senast vill ha återkoppling, 2 veckor brukar vara en rimlig tid, beroende på bristen. Är bristen akut är en kortare återkopplingstid rimlig.
2. Har du inte fått återkoppling från din hyresvärd kan du kontakta HGF, Hyresgästföreningen.
3. HGF kan ansöka om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden. Finner Hyresnämnden att lägenheten har en brist kan hyresvärden tvingas att åtgärda den.
4. En hyresgäst har rätt att få hyresnedsättning för den tiden lägenheten haft en brist, räknat från dagen då hyresgästen fel anmälde till värden.
5. Hyresnedsättning är en återbetalning av hyra. Källa: HGF