Fyran blev en etta efter vattenskada
Det är trångt i Ann-Charlotte Johanssons 80 kvadratmeter stora fyra. Man får kryssa sig fram mellan kartonger och möbler på hög. Familjen, tre personer och en hund, delar sedan i slutet på april på en 160-säng.
I slutet på april skulle Ann-Charlotte Johansson plocka upp ett mjukisdjur i dotterns rum. Den låg på golvet under fönstret och var alldeles blöt. Hon undersökte saken närmare och upptäckte en vattenläcka från elementet.
Hon kontaktade hyresvärden som tog sju dagar på sig att få dit en rörmokare. Men värden var desto snabbare på att höra av sig till hyresnämnden – för att få Ann-Charlotte betalningsansvarig för fuktskadan. Hon hade som det heter ”brustit i sin vårdplikt av lägenheten”.
Först 20 dagar efter att hon anmält skadan, kom en hantverkare och skar bort den fuktskadade mattan, men lät den ligga kvar i rummet varpå den möglade.
– Min ena dotter har astma och blev sjuk av möglet. Först över två månader senare tog de ut mattan, berättar Ann-Charlotte.
Argumentet att Ann-Charlotte skulle betala för skadan var att hon borde upptäckt läckan tidigare. I handlingarna till hyresnämnden skriver hyresvärden att Ann-Charlotte vid flera tidigare vattenskador i lägenheten har varit duktig och hört av sig både till hyresvärden, hyresnämnden och kommunen.
Detta hölls emot henne då hyresvärden ansåg att hon även denna gång – borde ha varit mer uppmärksam: ”Med tanke på att hyresgästen kontaktar hyresvärden nästintill varje vecka och även drivit mål i Hyresnämnden om fel och brister så anser Kalars AB att hyresgästen är väl bekant med hur felsökning/felanmälan går till och borde agerat snabbare. Hyresgästen har anmält till Forshaga kommuns miljöförvaltning att hon misstänker fuktskador i badrummet då hon knackat på kakelplattorna och därigenom fått bekräftelse på eventuell fuktskada. Att notera en 4 kvm stor vattenskada har dock inte varit möjlig enligt hyresgästen”, skriver hyresvärden till nämnden.
Ann-Charlotte tog hjälp av Hyresgästföreningen och i nuläget har hyresvärden dragit tillbaka sitt krav på att Ann-Charlotte ska betala för fuktskadan. Men samtidigt har de inte sänkt hyran för henne, trots att hon alltså endast kan nyttja ett av de fyra rummen sedan över ett halvår tillbaka.
För fuktskadan var omfattande och golvet i dotterns sovrum behövde bilas, varför sakerna var tvungna att flyttas ut och in i den andra dotterns sovrum. Och det som inte fick plats där – står i vardagsrummet.
Nu tränger familjen ihop sig i ett rum och delar en 160-säng.
– Jag har bett hyresvärden om att få ställa sakerna i lägenheten intill som står tom, men har inte fått något svar. Nu har vi bott så här sedan i slutet på april och det börjar bli jobbigt. Konflikterna mellan barnen och barnen och mig ökar eftersom vi aldrig får något eget utrymme. Och eftersom vi sover så trångt är man ständigt trött, säger hon.
Lägenheten intill är enligt Ann-Charlotte tom. Och när ett rör i lokalen under Ann-Charlottes lägenhet gick sönder i somras, fick familjen inte använda vattnet i köket utan gå in i grannlägenheten. Och trots att lägenheten intill gick att nyttja då, får hon inget besked om hon kan lagra sakerna där inne, om hon kommer få hyresnedsättning eller hur länge familjen tvingas bo som de gör.
– Jag räknar med att vi får fira jul så här, allt går mycket långsamt, säger hon.
På Hyresgästföreningens inrådan har Ann-Charlotte börjat deponera sin hyra till länsstyrelsen.
Vad skulle det innebära för dig om du måste betala för skadan?
– Jag vet inte. Jag har inte de pengarna. Men jag måste lösa det.
Hyresgästföreningens jurist Ingemar Fornemo i Karlstad säger att han inte vet var han ska börja, eftersom turerna varit så många.
– Jag nästan suckar och får slut på ord när jag ska prata om det här. Att de drar ut så på tiden med att laga vattenskadan och att hon tvingas bo i ett rum och kök och inte ger henne den hyresnedsättning hon har rätt till utan att de i stället ville göra henne betalningsansvarig. Jag har svårt att se varför de gör så här, om de bara är så här långsamma eller om det är någon slags hämnd för att Ann-Charlotte drivit ärenden till hyresnämnden tidigare. För självklart ska hon ha hyresnedsättning, säger han.
Hur kan detta lösas?
– Jag önskar verkligen att vi kan få en dialog och att Kalars förstår att Hyresgästföreningen inte är deras ovänner utan att vi vill lösa detta för allas bästa. Vi erbjuder dem hjälp och råd för att de ska bli en bättre hyresvärd – men hittills har de inte velat lyssna på oss. Jag hoppas att de ändrar sig så att vi kan reda ut detta, säger Ingemar Fornemo.
Hem & Hyra har mejlat och ringt hyresvärden Kalars utan att få svar.