Gabriella lurades av brandvarnarförsäljaren: ”Hade metod för att väcka rädsla”
Gabriella Olshammar fick ett säljsamtal om brandvarnare som skickar SMS om man inte är hemma när det börjar brinna.
– Jag sade direkt att jag inte var intresserad, men hon bara körde på. Vill du inte få en varning? Tänker du inte på dina grannar? Hon var väldigt påstridig och till slut kunde jag inte säga nej,
När hon fick hem papper om avtalet ringde hon genast och åberopade sin ångerrätt. Då blev hon utsatt för nya påtryckningar.
– Det gick inte att argumentera. De hade en metod för att väcka rädsla, skapa en känsla av att jag är oansvarig och att ge dåligt samvete. Jag är en hyfsat klipsk och trygg person. Ändå blev jag helt nojig när jag hade pratat med dem.
Gabriella Olshammar fick häva avtalet, men flera andra personer har inte lyckats med det. Konsumentverket har fått in 33 anmälningar mot Förebygg Norden. Bland dem finns personer som har fått räkningar på över 6 000 kronor, för två års abonnemang.
Flera av anmälarna är äldre och har svårt att höra. På bandinspelningar kan man höra hur säljaren slätar över deras frågor och protester, rabblar på enligt ett manus och till slut får fram ett okej för att skicka hem papper. Dessa papper är färdiga avtal, som i vissa fall har varit svåra att få hävda.
Konsumentverket kommer nu att titta närmare på företagets försäljningsmetoder. Det finns särskilda regler mot att spela på rädsla eller fruktan, olycka eller lidande i reklam. Flera företag har dömts i Marknadsdomstolen för sådant.
– Även om fakta är korrekt kan argumentationen vara starkt oroande och upprörande och det är otillbörligt, säger Joséphine Slotte, jurist på Konsumentverket.
Även Allmänna reklamationsnämnden har under året fått in 35 anmälningar mot Förebygg Norden AB. I två fall har avtalet hävts, men över 15 anmälningar har avskrivits efter uppgörelser.
Men är det kanske ändå en bra idé, att få SMS om brandvarnaren går igång när man inte är hemma?
Malin Vestin, brandingenjör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap säger att det kanske inte kan skada.
– Men brandvarnarens uppgift är att larma eller väcka den som är i lägenheten, så att man kan utrymma eller släcka. Vi har ifrågasatt flera saker i deras säljmanus. Det ska vara ändrat nu.
Hem & Hyra har utan resultat sökt Förebygg Norden AB för en kommentar.
- Lägg på luren! Vi är ofta artiga och svarar på frågor, men du är inte skyldig prata med någon.
- Var vaksam om försäljaren är påstridig, otydlig, kommer med ”gratiserbjudanden” eller påpekar att du har ångerrätt. Allt kan vara knep för att få ett samtycke.
- Ta hjälp av kommunens konsumentvägledare om du känner dig lurad.
- Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden och/eller Konsumentverket.
- Ring Nixregistret 077-228 00 00 och anmäl ditt telefonnummer för att slippa få samtal från företag som du inte är kund hos eller har godkänt, eller anmäl här.
- Skäms inte! 58 procent tycker det är lätt att bli lurad av telefonförsäljare.
Källa: Konsumentverket.