Gemensam tv-soffa ska gynna unga och samhällsekonomin
– Det är ingen fluga. Det har förutsättningar att bli riktigt stort, säger Colives vd Jonas Häggqvist.
– Efterfrågan på delade bostäder bland unga vuxna är stort. Nästan en tredjedel av alla som vill flytta har inte möjlighet att göra det. Näringslivet uppger också att var femte anställning uteblir till följd av brist på boendelösning, säger han och lägger till att det i slutänden påverkar samhällsekonomin.
Målgruppen är folk i åldern 20 till 35, en grupp som är mer öppna för delningsekonomi än tidigare generationer. Ett bevis för detta är att bilpooler till slut verkar ha fått fotfäste efter flera mer eller mindre misslyckade försök. Ikeachef: Snart har vi inga egna kök
Företaget hänvisar också till studier där unga uppger att de mycket väl kan tänka sig den nya boendeformen. Frågan är om det är för att de ser fördelarna, bland annat de sociala, eller om de bara vill ha någonstans att bo.
– Det är en bra fråga, men jag har svårt att tro att det skulle vara ett efterfrågansproblem, säger Jonas Häggqvist och lägger till att konceptet redan har blivit en succé i utlandet.
– Om man tittar internationellt har det här exploderat de senaste åren. Det största kinesiska företaget har öppnat 40 000 lägenheter i år och planerar för att öppna 50 000 nästa år. Det är även full fart på projekt i England, Tyskland, Frankrike och Spanien.
Även Rikshem, som ägs av Fjärde AP-fonden och AMF, ser potentialen. Fastighetsbolaget anser att konceptet är så pass intressant att man har tecknat en så kallad avsiktsförklaring med Colive.
– I dag saknas den här typen av boende på marknaden. Samboende är en boendeform som efterfrågas och som kan bidra till en flexibilitet i samhället när unga kan flytta till jobben. Just nu tittar vi på vilka projekt som kan passa för konceptet och Uppsala är en av de städer som kan vara aktuell i första skedet, säger Petter Jurdell, chef affärs- och hållbarhetsutveckling på Rikshem.
En liknande boendeform finns sedan flera decennier i universitetsstaden, där de går under namnat studentkorridorer. Lägenheterna i dem riktar sig också till unga.
Jonas Häggqvist håller med om att det finns vissa likheter, men vill också framhäva skillnaderna. En är att gemensamhetsutrymmena städas regelbundet. Alla som har bott i studentkorridor har säkert erfarenheter av de konflikter som kan uppstå när de som bor där själva sköter städningen.
En annan skillnad är att Colive även satsar på andra gemensamma utrymmen, exempelvis kontorsrum, gym och tvättstugor som är en blandning av tvätt- och torkmaskiner och hotellfoajé.
Den största skillnaden är dock att boendet inte riktar sig till studenter, utan till unga i största allmänhet.
– Vårt mål är att vi ska finnas i alla stora och medelstora svenska städer, säger Jonas Häggqvist.
– Ett exempel är studentstäder som Umeå som i dag förlorar kompetens när nyexaminerade blir av med sina studentrum. Ofta flyttar de tillbaka till sina hemorter.
Om Colive lyckas kommer många i stället att kunna bo kvar och söka jobb.
Boendekostnaden kommer att ligga på en nivå som är 20 till 25 procent lägre än i nyproducerade lägenheter på samma ort. Då får man omkring 10 kvadratmeter egen yta med plats för säng och badrum. Kök och vardagsrum delar man med mellan fem och nio andra hyresgäster. Förutom att hyran blir något lägre minskar boendekostnaden av att man delar på fasta kostnader som el och internetuppkoppling.
Den dag man fyller 35 blir man inte utsparkad, lovar Jonas Häggqvist.
– Men grundtanken är att man ska bo där tills man hittar ett annat boende, kanske i mellan sex månader och fem år.
Om konceptet rotar sig vill företaget också erbjuda möjligheten att byta lägenhet om man vill flytta till en annan ort där Colive är verksamma.
Jonas Häggqvist tror även att modellen skulle kunna fungera för andra grupper som i stor utsträckning bor ensamma, till exempel för seniorboenden.
– Men just nu fokuserar vi på att lösa problemet för unga vuxna.
Köket kommer att försvinna. Det är i alla fall en Ikeachef i Australien övertygad om. För ett halvår sedan sa det svenska möbelföretagets heminredningschef i landet, Tiffany Buckins, till news.com.au att utvecklingen redan har börjat. Detta som ett led i urbaniseringen där allt fler trängs på begränsade utrymmen, vilket leder till att lägenheterna blir allt mindre – till slut så små att alla funktioner som vi i dag tar för givet inte får plats.
– I framtiden kommer man inte att behöva ett eget kök, eftersom man i stället kan laga eller värma upp färdiglagad mat i ett gemensamt utrymme.
En marknadsundersökning som företaget har gjort visar också att bara 7 procent av de tillfrågade förknippar hemmet med en specifik plats och att betydligt fler, 42 procent, känner sig mer hemma utanför sitt hem än i det.
Källa: news.com.au