Annons

Glädjebeskedet: Carina lovades 700 kronor i ersättning för elstötar – får nu 21 000 av ny Rikshemchef

Östersund Carina Lindholm fick kraftiga elstötar i två år innan Rikshem tog henne på allvar. Hon skulle då få 700 kronor för sveda och värk, men inget hände. När nya fastighetschefen tillträdde ett år senare fick Carina slutligen en ursäkt. Plus 21 000 kronor.
Carina fick elstötar i två år
Foto: Åsa Eriksson
Kontakten i armaturen var strömförande och Carina fick kraftiga elstötar när hon tog i hushållsmaskiner på diskbänken.

Det är tre och ett halvt år sedan som Carina fick första elstöten. I juni 2018.

– Det luktade bränt när jag använde uttaget. Och det liksom kittlade i handen när jag tog i armaturen under köksskåpen.

Läs ocksåSå mycket kan din hyra sänkas

Carina gjorde en felanmälan på en gång. En vaktmästare dök upp men enligt honom fungerade allt som det skulle.

Carina fortsatte att få stötar när hon kom åt lampan eller kontakten. Hennes kaffebryggare och bakmaskin blev strömförande och stötarna allt kraftigare.

Hur många felanmälningar och samtal det blev totalt kommer Carina inte ihåg. Rikshem tog henne helt enkelt inte på allvar.

Läs ocksåKronofogden öppnar familjens hem – efter fyra månader: "Mina gamla leksaker är som födelsedagspresenter"En ung flicka med långt brunrött hår i förgrunden, på väg att kliva över tröskeln till ett hus tillsammans med andra.

Istället matades hon med vaktmästarens egna teorier om hur det förhöll sig. Att det kunde vara hon själv som orsakade stötarna, att det handlade om statisk elektricitet eller att vattenångan från kaffebryggaren påverkade uttaget.

Ny. Den gamla armaturen såg ungefär likadan ut som den förra. Med den skillnaden att den inte är strömförande.

Någon kunnig elektriker skickades inte ut för att undersöka saken.

Efter mer än två års spekulationer small det till ordentligt. Elstöten var snarare en elchock som fick Carina att tumla baklänges.

Läs ocksåFå kommuner erbjuder hyresgaranti – men Sofia och barnen fick hjälp att bo kvar: "Jag hade tur"En kvinna vid en vägg av trä och en dörr.

Det var den 16 november 2020.

Carina hade just bakat bullar och skulle ställa tillbaka bakmaskinen från diskbänken då hon fick ström i sig.

– Jag kände strömmen gå genom handen och ut i fingrarna. Det brände till och stöten var väldigt kraftig. Det gjorde ont.

Nu vägrade Carina acceptera bortförklaringarna och krävde att en elektriker skulle komma och se på armaturen.

Annons

När elektrikern kom tog det honom två minuter att konstatera två saker:
Att kontakten var trasig. Och att Carina kunde ha dött.

Carina hade nyligen flyttat in på Odenskogsvägen i Östersund då problemet med elkontakten började. Så här efteråt tänker Carina mest på vad som kunde ha hänt, om till exempel något barn hade farit illa.

Efter att Hem & Hyra berättat Carinas historia lovade Rikshem henne en ersättning på 700 kronor.

Men det viktigaste för Carina var egentligen en ursäkt och någon slags förståelse för hur dåligt hon mått. En personlig sådan och inte via media.

Det fick hon aldrig. Inga pengar heller.

”Det hade varit svårt att leva med”

– Efter att jag fick veta hur allvarligt elfelet var började tankarna komma och jag mådde hemskt dåligt. Tänk om mina barn hade farit illa, min syster eller hennes barn. Det hade varit svårt att leva med.

Men plötsligt ett år senare ringde telefonen.

Det var Niklas Strandberg, Rikshems nya fastighetschef.

– Han beklagade hur jag blivit behandlad och bad om ursäkt å företagets vägnar. Det var ett bra och efterlängtat samtal. Han var trevlig och tycktes reko, säger Carina Lindholm.

Niklas Strandberg nådde en överenskommelse med Hyresgästföreningens jurister Christian Strömberg och Juho Kinnunen.

– Jag känner väl till det som Carina tvingats uppleva. Naturligtvis ska ingen behöva ha det på det här sättet. Det råder ingen tvekan om att det skulle ha varit en elektriker på plats direkt och att Carina redan vid sin första anmälan skulle ha fått hjälp med att fixa skadan, säger Niklas Strandberg.

Carina Lindholm slipper nu betala hyra i fyra månader, vilket innebär en ersättning på 20 700 kronor.

Annons
Niklas Strandberg, tillträdde som fastighetschef på Rikshems Östersundskontor i juni 2021.

 

Hur kom ni fram till just den summan?

– Det är rimligt att vi ger någon form av ersättning för att vi har vi inte har löst Carinas problem på ett bra sätt. Pengar ersätter inte allt men i det här fallet tycker vi att det är rimligt med en ersättning för bristande funktionalitet och den oro som detta naturligtvis har skapat, säger Niklas Strandberg.

Och vaktmästaren som ignorerade Carinas problem, jobbar han kvar?

– Av princip vill jag inte uttala mig om enskilda medarbetare eller personalärenden. Vi har förändrat våra rutiner för att förebygga att något sådant ska kunna ske igen. Ingen ska behöva känna sig illa behandlad av Rikshems personal och man ska alltid kunna lita på att man får hjälp när man behöver det.

Att få upprättelse viktigast

Carina Lindholm är glad för att det hela fått ett avslut som känns rimligt.

– Det kanske låter som en klyscha, men jag är mest glad för att jag fått upprättelse, ett erkännande att de gjort fel. Jag har känt mig så otroligt kränkt, säger Carina.

Hon vill också framföra ett tack till Hyresgästföreningen för deras hjälp.

– Men det var ju framförallt Hem & Hyra som fick bollen i rullning och som ledde fram till det här. Det är viktigt för mig att det också står med i artikeln.

Carina vill tacka både Hyresgästföreningen och Hem & Hyra.

 

Fakta: Vi fick också ersättning för ohälsosam inomhusmiljö
  • Iréne Simu i Piteå kände en stark, kemiskt stickande lukt i hemmet srax efter att hon flyttat in. Ögonen började klia och svida. Hon fick problem med halsen, andningen och huvudvärk. Även flera av hennes närstående mådde dåligt när de var på besök. Hon fick rätt mot hyresvärden Pitebo i en rättstvist. Iréne fick tillbaka 100 procent på en och en halv hyra som hon deponerat. Och både tingsrätt och hovrätt ansåg att hon hade rätt till kortare uppsägningstid.
  • I det nybyggda huset i Stockholm fanns en hel del brister. Ett flertal hyresgäster uppgav bland annat att de fick elstötar av handdukstorken. Bostadsbolaget kompenserade till slut med en gratishyra och att de slapp betala den årliga hyreshöjningen för ett halvår.
Läs också Övikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan" Han för en ojämn kamp mot bostadsfusket: ”Hela samhället har sovit i den här frågan”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.