Glest med laddning hos värdar
Försäljningen av elbilar ökar stadigt. I dagsläget rullar 688 laddningsbara bilar i Blekinge och 1 064 stycken i Kronoberg, enligt elbilsstatistik.se
Hem & Hyra har frågat de kommunala bostadsbolagen i de två länen om deras utbud av laddstolpar för sina hyresgäster. Utbudet är tämligen begränsat. Däremot följer samtliga EU-direktivet om att dra fram så kallade tomrör vid nyproduktion så att det är förberett för laddpunkter. Samtidigt är flera fundersamma om vem som ska betala infrastrukturen som krävs.
Växjöbostäder har fem stolpar i sin nyproduktion.
– Det här är inte så enkelt som man kan tro. Inom koncernen jobbas det just nu med det här för att få en enhetlig modell och vi i Växjöbostäder är med i dialogen, säger René Jaramillo (M), ordförande i Växjöbostäder, och fortsätter:
– Vi funderar även på en affärsmodell. Vem ska betala det här? Men inom Växjöbostäder är vi positiva. Det handlar om att vara en attraktiv hyresvärd och kunna erbjuda det som hyresgästerna förväntar sig. Men först handlar det om hur infrastrukturen i kommunen ska se ut, och sedan om kostnaderna. Där är vi inte ännu.
Uppvidingehus har tio laddplatser för hyresgäster.
– Vi ser i dagsläget inte ett så stort behov men vi tror att det kommer att komma. Vi vill vara förberedda, säger Rickard Gustavsson, vd för Uppvidingehus.
Uppvidingehus tar i dagsläget inte betalt för laddningen.
– Det är så just nu men vi måste se över ett bra system att administrera det här så det kommer att bli så att hyresgästen får betala, säger Rickard Gustavsson.
Stefan Nilsson, vd för Karlshamnsbostäder, är skeptisk.
– Vi har inte bensinpumpar i bostadskvarteren så varför skulle vi börja med laddstolpar? Vår principiella hållning är att ”Marknaden” får lösa detta, särskilt som det inte kan sägas vara vår basverksamhet att fixa tankställen till våra hyresgästers bilar, säger han.
Stefan Nilsson flaggar för höga investeringskostnader som läggs på hyran.
– Strömförsörjningen är redan ett problem i dag. Vi har infört stopp för tvättmaskin i äldre bestånd för elsystemet klarar inte av det. Bara att uppdatera elsystemet skulle kosta 25 000 kronor per lägenhet. Sedan är även själva utrustningen dyr, säger stefan Nilsson.
– Vi måste ifrågasätta mantran, inte springa som ett gäng antiloper ut för ett stup utan att resonera innan vi springer. Det här är en jättelångsiktig fråga.
Även Johan Braw, Sölvesborgshems vd, är tveksam inför det ekonomiska.
– Jag är inte emot elbilar men då måste vi hitta en lönsamhet i det. Jag frågar alla fastighetsägare jag träffar som har elstolpe hur affären görs. Ännu har ingen svarat att det går ihop ekonomiskt. För att problematisera så understiger våra hyreshöjningar våra kostnadsökningar. Vi måste prioritera och då ser vi att det finns viktigare saker att sätta resurserna på. Bilismen är inte heller bostadsbolagens ansvar, säger Johan Braw.
- I maj förra året antog Sverige ett EU-direktiv som innebär att det efter årsskiftet blir lag på att det vid nyproduktion, med minst tio parkeringsplatser, ska förberedas för laddstolpar genom att så kallade tomrör ska dras fram till varje plats.
- Detta gäller även vid omfattande renovering av parkeringsplatser eller av elinfrasturkturen i byggnaden. Boverket har gjort en rapport som är ute på remiss. Källa: Boverket, Sveriges allmännytta