Annons

Glest med laddning hos värdar

Blekinge Att välja elbil i Blekinge och Kronoberg är svårt om du som hyresgäst vill kunna ladda bilen hemma. Det krävs en ny infrastruktur. Flera värdar oroar sig för kostnaderna.
Foto: Jenny Knutsson
Få hyresvärdar i Kronoberg och Blekinge erbjuder möjlighet för hyresgäster att ladda sin elbil.

Försäljningen av elbilar ökar stadigt. I dagsläget rullar 688 laddningsbara bilar i Blekinge och 1 064 stycken i Kronoberg, enligt elbilsstatistik.se

Hem & Hyra har frågat de kommunala bostadsbolagen i de två länen om deras utbud av laddstolpar för sina hyresgäster. Utbudet är tämligen begränsat. Däremot följer samtliga EU-direktivet om att dra fram så kallade tomrör vid nyproduktion så att det är förberett för laddpunkter. Samtidigt är flera fundersamma om  vem som ska betala infrastrukturen som krävs.

Läs ocksåMammaträffar ska öka kunskapen om det svenska samhället: "Vi vill minska gapet"Två kvinnor och ett barn. Kvinnan i förgrunden sitter till höger med sitt lilla barn i famnen. Hon håller om barnet, tittar ner på honom och ler. Pojken har mörkt lockigt kort hår och bär ett ljusblått trikåset med dinosaurier på. Ålder 1-2 år. Mamman har en lindblomsgrön huvudduk och en olivgrön långärmad tröja. Till vänster i bild, bakom barnet, sitter en lite äldre kvinna med svart bakåtstruket hår, förmodligen i hästsvans eller fläta på ryggen. Hon har tröja i en stark grön färg och rosa mjukisbyxor. Hon har händerna mellan knäna.

Växjöbostäder har fem stolpar i sin nyproduktion.

– Det här är inte så enkelt som man kan tro. Inom koncernen jobbas det just nu med det här för att få en enhetlig modell och vi i Växjöbostäder är med i dialogen, säger René Jaramillo (M), ordförande i Växjöbostäder, och fortsätter:

– Vi funderar även på en affärsmodell. Vem ska betala det här? Men inom Växjöbostäder är vi positiva. Det handlar om att vara en attraktiv hyresvärd och kunna erbjuda det som hyresgästerna förväntar sig. Men först handlar det om hur infrastrukturen i kommunen ska se ut, och sedan om kostnaderna. Där är vi inte ännu.

Läs ocksåSå blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstädSe upp för prisdumpade städtjänster när du köper hemstäd. Om timpengen är orimligt låg är det sannolikt städpersonalen som betalar det verkliga priset.

Uppvidingehus har tio laddplatser för hyresgäster.

Annons

– Vi ser i dagsläget inte ett så stort behov men vi tror att det kommer att komma. Vi vill vara förberedda, säger Rickard Gustavsson, vd för Uppvidingehus.

Uppvidingehus tar i dagsläget inte betalt för laddningen.

Läs ocksåRoshan bytte bråk mot framtidsdrömmar – ska rita hus: ”Kommer göra lägenheter med lägre priser”Roshan Razas mentor jobbar på bostadsbolaget Familjebostäder. Kontakten har redan gett honom skjuts mot drömjobbet som arkitekt.

– Det är så just nu men vi måste se över ett bra system att administrera det här så det kommer att bli så att hyresgästen får betala, säger Rickard Gustavsson.

Stefan Nilsson, vd för Karlshamnsbostäder, är skeptisk.

– Vi har inte bensinpumpar i bostadskvarteren så varför skulle vi börja med laddstolpar? Vår principiella hållning är att ”Marknaden” får lösa detta, särskilt som det inte kan sägas vara vår basverksamhet att fixa tankställen till våra hyresgästers bilar, säger han.

Stefan Nilsson flaggar för höga investeringskostnader som läggs på hyran.

Annons

– Strömförsörjningen är redan ett problem i dag. Vi har infört stopp för tvättmaskin i äldre bestånd för elsystemet klarar inte av det. Bara att uppdatera elsystemet skulle kosta 25 000 kronor per lägenhet. Sedan är även själva utrustningen dyr, säger stefan Nilsson.

– Vi måste ifrågasätta mantran, inte springa som ett gäng antiloper ut för ett stup utan att resonera innan vi springer. Det här är en jättelångsiktig fråga.

Även Johan Braw, Sölvesborgshems vd, är tveksam inför det ekonomiska.

– Jag är inte emot elbilar men då måste vi hitta en lönsamhet i det. Jag frågar alla fastighetsägare jag träffar som har elstolpe hur affären görs. Ännu har ingen svarat att det går ihop ekonomiskt. För att problematisera så understiger våra hyreshöjningar våra kostnadsökningar. Vi måste prioritera och då ser vi att det finns viktigare saker att sätta resurserna på. Bilismen är inte heller bostadsbolagens ansvar, säger Johan Braw.

Fakta: Antalet laddplatser som riktar sig till hyresgäster i Kronoberg och Blekinge
Antal laddplatser. Flera av bolagen har laddplatser men det avser oftast egna fordon och redovisas inte. Tabellen visar laddplatser som hyresgäst har tillgång till. *I centralgarage. Källa: Bostadsbolagen
Fakta: Krav vid nyproduktion
  • I maj förra året antog Sverige ett EU-direktiv som innebär att det efter årsskiftet blir lag på att det vid nyproduktion, med minst tio parkeringsplatser, ska förberedas för laddstolpar genom att så kallade tomrör ska dras fram till varje plats.
  • Detta gäller även vid omfattande renovering av parkeringsplatser eller av elinfrasturkturen i byggnaden. Boverket har gjort en rapport som är ute på remiss. Källa: Boverket, Sveriges allmännytta
Läs också Ballonghundar och Ramonesskivor – Susanne bygger världar i miniatyrformat Gösta, 92 år, gick på matlagningskurs: ”Jag behöver äta lite mer grönt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.