Gotlandshems webbplats ska bli mer hyresgästvänlig

Gotland Gotlandshem gör om sin hemsida. Syftet är att den ska bli mer användbar för dem som redan är hyresgäster hos bolaget.

​– Vår nuvarande webbplats fungerar bra för den som söker bostad. Men vi vill att det ska finnas fler tjänster som våra hyresgäster kan ha nytta av.

Det säger Erik Waldener, IT-ansvarig hos kommunägda bostadsbolaget Gotlandshem. Han har varit med och tagit fram den lista med funktioner som man från bolagets sida vill ska finnas på den nya hemsidan. Det handlar exempelvis om möjlighet att boka tvättstugetid, göra felanmälan och få information som berör det område man själv bor i.

Läs ocksåGotlandshem krävde 17,53 procent i hyreshöjning – fick 5,6 procentSusanne Davidsson, Hyresgästföreningen, Joakim Martell, Gotlandshem

– Vi vill att det mesta som rör hyresgästernas boende ska finnas på webbplatsen.

Utökad information om Gotlandshems närmare 60 olika bostadsområden ska också erbjudas på hemsidan. Dessutom hoppas Erik Waldener att det ska gå att ordna klickbara kartor över varje område där man kan få veta var exempelvis tvättstugor, kvarterslokaler och miljöstationer finns.

– Det vore bra framför allt för nyinflyttade, menar han.

Läs ocksåKraschlandning för hyresförhandlingarna på Gotland: "Skulle leda till katastrof"

Hur ska de som saknar dator få tillgång till motsvarande information?

Erik Waldener berättar att det är meningen att vissa tjänster i framtiden ska kunna skötas även via de tv-boxar som bolaget tillhandahåller.

Det är oklart när den nya hemsidan lanseras.

Läs ocksåBarbro protesterar mot 17 procents hyreshöjning: "Jag kan tvingas flytta"

– Men det blir någon gång under våren, säger Erik Waldener.

Läs också Gotlandshem vill riva 148 hyresrätter – oroligt läge för hyresgästerna Allt fler värdar kräver saftig hyreshöjning – Gotlandshem vill höja med 9,95 procent

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.