Grannar spelar in varandra med mobilen: ”Ibland blir det alldeles fel”
Per Degrenius är bosocial handläggare och en av det kommunala bostadsbolaget ABK:s grannmedlare. Han försöker ena hyresgäster när konflikterna är på väg att spåra ur. Ibland ligger bråken så djupt att grannarna inte ens kommer ihåg vad problemet var från början. Hem & Hyra träffade Per Degrenius i Kristianstad för att ta reda på mer.
För oss som minns TV3:s Grannfejden – är det så du jobbar?
– Hm, möjligt men programmet var nog mer gjort för tv. Principen är dock ganska lika om jag minns rätt. De höll i mötet men det var inte de som skulle komma med lösningarna utan grannarna själva.
Du medlar mellan grannar som har hamnat i konflikt. Hur ser det typiska fallet ut?
– Att person X säger att han störs av till exempel ljud från grannlägenheten. Person Y säger i sin tur att han störs av att X bankar i väggen. Då ringer de oss.
Vanliga konflikter mellan djurägare
Klassiskt är att någon har bott länge i en lägenhet med samma granne och när den flyttar ut och man får nya grannar blir det problem. Det kan till exempel vara barn som låter. Vanligt är också konflikter mellan djurägare. Kanske skäller den enes hund och den andres katt gör sina behov i rabatten.
Varför urartar konflikter?
– Man ger sig inte, man har bara bestämt sig och hävdar sin rätt stenhårt. Ibland sitter konflikterna så djupt att de berörda inte kan titta på varandra och man kommer inte ihåg vad det handlade om från början.
Det kan ha börjat med en sak man har stört sig på och sedan har det gått över till person – allt den andra gör är fel. Grannar har väl alltid bråkat men jag tycker att det är sämre idag, man vill inte ha så mycket kontakt med varandra, samhället är mer slutet.
Är det du som sitter på lösningen?
– Många vill att vi som hyresvärd ska ha lösningen men det är precis tvärtom. Vi ska inte ta ställning. De ska själva komma med lösningen och sätta spelreglerna. Efteråt kommer ingen kanske att vara hundraprocentigt nöjd men man kan komma till en nivå som känns hyfsad. Det är viktigt att ingen ska känna sig tvingad att flytta.
Det verkar ha blivit vanligare att grannar i konflikt spelar in varandra med ljud och bild. Bra eller dåligt?
– Ja, det händer att det spelas in ljud, film och loggas klockslag. Ibland blir det alldeles fel. En person kan spela in den andre som i sin tur spelar in när hen spelas in. Det är bättre att släppa mobilerna och börja prata.
Hur vanligt är det att grannmedling lyckas?
– Jag skulle tro i lite mer än hälften av ärendena. Det är viktigt att låta personerna berätta sin historia och försöka hitta en väg framåt. Ibland kan det lösa sig snabbt. Ett visst ljud som någon har stört sig på kan visa sig komma från till exempel ventilationen. Det bästa är att komma in tidigt och att grannarna får lära känna varandra. Orsaken är ofta brister i kommunikationen.
ABK tar initiativ till grannmedling i de konflikter som de har fått kännedom om och där de tror att medling kan vara en väg till att lösa problemen. Parterna kontaktas och tillfrågas om de vill möta sina grannar, tillsammans med ABK:s personal, på en neutral plats. Det är helt frivilligt att delta. Ibland möts man en gång, ibland fler. Medling sker aldrig i ärenden där det har förekommit hot eller finns polisanmälningar. 20-30 grannmedlingar görs varje år. Bostadsbolagets bosociala handläggare är medlarna.