Grannarna i Herrljunga blev sina egna sopgubbar
Det är något av en högtidsdag i Annelund i Herrljunga kommun. En städdag där gårdarna fyllts med saker som tjänat ut och ska hamna på tippen. På den annars så välstädade gatan står nu allt från datorer till trädgårdsmöbler och säckar med kläder. Det är grovsopinsamling.
Det mesta är ordentligt sorterat i högar efter innehåll. Jan Andersson och Roland Hedlund är laddade. Första kärran
är redan lastad och ska köras till återvinningsstationen. Och fler lass lär det bli.
År 2000 beslöt Herrljungabostäder att införa miljöhus där hyresgäster kunde sortera hushållssopor. Det byggdes miljöhus i alla bostadsområden och det hölls utbildningar för hyresgäster av Herrljungabostäder och Hyresgästföreningen tillsammans. Det ledde till att Herrljungabostäder och Hyresgästföreningen fick kommunens miljöpris. Nu är det hyresgästerna som sköter om städning och informationen om miljöhusen, så kallade miljöhusvärdar.
– Miljövärdarna är så duktiga och engagerade, säger Christer Johansson, vd för Herbo. Och det kanske blir lite mjukare när grannarna pratar med varandra än om vi kommer med pekpinnar.
Miljövärdarna ansvarar för varsitt miljöhus i bostadsområdet där de bor. Det är en bod på gården där alla kan sortera sitt avfall. Det är snyggt och prydligt i miljöhuset som Jan sköter om.
– Ja, det är fint. Men då skulle du se ett annat som ligger där borta, som en dam i
området sköter om. Där är det så snyggt, så man nästan vill ta av sig skorna när man går in, säger Roland och skrattar.
Jan berättar att Herrljunga kommun minskade antalet hämtningar av grovsopor för att till sist slopa dem helt. Då skulle de boende
själv frakta sina grovsopor till återvinningsstationerna.
– Det är inte så lätt om man inte har bil, säger Roland. En del av soporna då hamnade utanför
miljöhusen, sådant som inte ska vara där. Folk dumpade sina grovsopor.
Då föddes nästa idé; att Hyresgästföreningen skulle ordna hämtning.
– Så började förtroendevalda i den lokala
Hyresgästföreningen organisera grovsopsinsamling för hyresgästerna.
– Herrljungabostäder köpte idén fullt ut och vi fick tillgång till bilkärror och annat som behövdes, utan kostnad, berättar
Jan. Sedan fem sex år tillbaks så kör vi grovsopor en gång på våren och en på hösten.
– Det är fantastisk service, när man inte
har tillgång till bil och släpkärra, säger hyresgästen Tordh Eriksson.
Tordh Eriksson har passat på att rensa förrådet från gamla trädgårdsmöbler och
sopor.
Jan och Roland svingar upp allt på släpet innan de kör till återvinningsstationen. Där får de hjälp av personalen att lasta av och lägga allt i rätt container. När första lasset är lossat är det dags för ytterligare några rundor i Annelund och Ljung. Det blir nog ett par tre lass till den här dagen.
– Rekordet är nio fulla kärror, säger Jan. Så det märks att det finns behov och är uppskattat.
Ja, ibland visar hyresgästerna sin uppskattning
genom att bjuda på kaffe och sockerkaka, speciellt om de fått hjälp att bära ut särskilt tunga saker, till exempel gamla tjock-tv-apparater.
Arbetet är ideellt, men ”sopkörarna” får milpeng från fritidsmedlen.
1. Köp begagnat och sälj, eller ge bort det du inte behöver.
Det fnns ofta lokala försäljningssidor på nätet.
2. Ta med egna burkar till affären för chark, ost med
mera. Handla i lösvikt och välj bort förpackningar.
3. Använd tygpåsar även till frukt, grönt och bröd. Kompostera
matavfall.
15,5 procent går till biologisk återvinning.
50,3 procent går till förbränning.
33,7 procent går till återvinning
som plast, metall, glas
och kartong.