Grannfejd till hyresnämnden

Ljungby Ett lite udda fall av åtgärdsföreläggande pågår i Ljungby. Med hjälp av Hyresgästföreningen försöker tre medlemmar bli av med sin granne, som enligt dem orsakar störningar.

Ansökan om åtgärdsföreläggande brukar för det mesta handla om att ålägga en hyresvärd att utföra åtgärder i en lägenhet eller fastighet, det kan handla om brister på vitvaror eller avsaknad av underhåll.

Men det går även att ansöka om åtgärdsföreläggande för att få en hyresvärd att säga upp hyreskontraktet för en störande hyresgäst.

Läs ocksåFå försök med nya verktyget mot värstingvärdar – juristen som testat: "Fungerar bra"Halvkroppsporträtt på Susanne Lindmark, som har långt brunt hår som ligger över axlarna och en mörkblå skjorta. I bakgrunden i oskärpa ser man två fönster med gardiner, några ljusa bord och röda stolar, en grön växt, en tavla. Hyresgästföreningen i region Norrland är den region av Hyresgästföreningen som använt förvaltningsföreläggande mest hittills. Men totalt användes det juridksa verktyget bara mot 13 hyresvärdar under de tre första åren efter lagändringen.

Precis det sker just nu i Ljungby. Med hjälp av Hyresgästföreningen försöker tre medlemmar bli av med sin granne.

Genom att ansöka om åtgärdsföreläggande hoppas de att hyresvärden tvingas se till att grannen flyttar.

– Det här hör inte till vanligheterna. I det här fallet är det en mindre fastighet med fyra lägenheter där samtliga grannar berättar samma sak. Det här är lite mer än en vanlig grannfejd, det har förekommit våld och ofredande etcetera, säger Hyresgästföreningens ärendehandläggare Victor Herrera och fortsätter:

Läs ocksåTvå decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här”Anna Patzauer Personne, Kintu Kawumba, Gunilla Silverun och hennes hund Nina kommer gående mot kameran på en oasfalterad väg som ser ut att vara blöt. Bakom dem syns ett gult tvåvåningshus. Runt omkring dem höga buskar och träd utan blad. De så kallade skandalhusen i Tobo finns med på Hem & Hyras Värsta värden-lista.

– Det ligger på hyresvärdens ansvar att se till så att störningar upphör. Hyresgästerna som blivit störda tycker inte att hyresvärden vidtagit de åtgärder som behövs och då finns det möjlighet att ta till den här åtgärden, att hyresvärden tvingas vidta åtgärder.

Hyresvärden tycker att man gjort vad man kunnat i ärendet och har uppfattat det som en konflikt mellan några hyresgäster och inte att det är en specifik hyresgäst som är skuld till störningar. Det finns ingen grund för ett åtgärdsföreläggande, anser hyresvärden som bestrider ansökan.

Det som hyresnämnden provar är om hyresvärden gjort tillräckligt för att komma tilll rätta med de påstådda störningarna.

Läs ocksåHär är dina verktyg när värden inte gör sitt jobbHand på en lagbok

Och när frågan om åtgärdsföreläggande med anledning av att en hyresgäst stör tas upp, är det hela en konflikt mellan den som ansöker om åtgärdsföreläggande och hyresvärden. Den utpekade hyresgästen deltar inte i förhandlingarna.

Om hyresnämnden tycker att det finns skäl för ett åtgärdsföreläggande som tvingar hyresvärden till uppsägningsåtgärder blir det oftast ytterligare en tvist, den mellan hyresvärden och den uppsagda hyresgästen.

– Det är vanligt att det blir ett ärende nummer två. Då görs bedömningar av störningen och hyresgästen har möjlighet att freda sig, säger hyresrådet Carl Olof Öhrnell.

Läs mer:

Fakta: Åtgärdsföreläggande

Du kan ansöka om åtgärdsföreläggande om din värd inte gör nödvändiga åtgärder för att din boendemiljö ska fungera normalt. Det kan handla om underhåll, skador och hinder och men i nyttjanderätten, dit räknas om inte hyresvärden åtgärdar störningar.

Läs också Värden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor Svårare att möblera inte skäl nog att stoppa extra tjockt element i Joels lägenhet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.