Annons

Granskning av lägenheter i Nässjö

Nässjö Hyresgästföreningen Sydost sätter fokus på några av Malmborgs fastigheter i Nässjö. I nästa vecka ska lägenheter och gemensamma utrymmen besiktigas.

Hyresgästföreningens kontor i Jönköping har fått signaler från Nässjö att det brister i förvaltningen i några av de hyreshus som ägs av Bengt-Olof Malmborg.

Totalt omkring 58 hushåll i de aktuella hyreshusen har fått brev med en enkät från Hyresgästföreningen kring sitt boende, även icke medlemmar har fått enkäten. Den handlar om den egna lägenheten, gemensamma utrymmen och själva förvaltningen. 27 hushåll har svarat.

Läs också”Skandalvärd i Nässjö”

– Av enkätsvaren kan vi se signaler på det verkar finnas brister i gemensamma utrymmen, ventilationen och även i lägenheter. Det är de indikationer vi har fått, säger Katarina Fredriksson, jurist på Hyresgästföreningen Sydost.

Det är första gången Hyresgästföreningen gör något liknande i Jönköpings län. Det kallas för Ribb, rättslig inventering av befintlig bebyggelse. Sättet att jobba startade när missförhållanden avslöjades på Herrgården i Malmö och Hyresgästföreningen stod handfallna. Det hela går ut på att undersöka läget när misstanke om brister finns, utan att vänta på klagomål.

– Nu är vi i inledningsstadiet och vi känner att vi har fått så pass många svar på enkäten att vi vill göra en besiktning av gemensamma utrymmen och i de lägenheter som hyresgäster vill att vi ska komma till, säger Katarina Fredriksson, jurist hos Hyresgästföreningen Sydost.

Annons

– Det hela kan leda till att vi ställer krav gentemot hyresvärden på åtgärder och att vi kommer att driva separata ärenden. Och i slutänden kan det bli aktuellt med åtgärdsföreläggande. Men just nu vet vi ju inte, säger Katarina Fredriksson.

Bengt-Olof Malmborg förklarar att lägenheterna har den standard de har och att hyran är satt efter det.

– För två, tre år sedan gick vi igenom alla lägenheter med Hyresgästföreningen och jag vet inte om det har hänt så mycket efter det. Och de brister som vi såg då har åtgärdats. Men det är ändå jättebra att de jobbar på det här viset, säger han och fortsätter:

– Hyresgästföreningen är välkomma. Det kan bli bra för alla parter. Visst kan vi ha brister som vi inte känner till, men vi vill ju att hyresgäster anmäler fel i tid. Vi vill ju åtgärda om det finns fel.

Annons

Bengt-Olof Malmborg reagerar på att Hyresgästföreningen värvade nya medlemmar samtidigt som enkäten gick ut.

– Vi vet att de sagt till hyresgäster att de bor hos en hyresvärd som inte är bra, och det känns ju inte så där jättebra för oss. Det känns som fula knep, men det är upp till dem, säger Bengt-Olof Malmborg.

Det är inte första gången Hyresgästföreningen Sydost genomför Ribb. Det har skett på fastigheter i Linköping och Norrköping. Även i Kalmar och Karlskrona har en form av Ribb genomförts.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.