Grattis! Nu är ni ännu fler som läser Hem & Hyra
Från 306 000 personer. Till 323 000 personer. Den succéökningen på 17 000 personer slås fast i Orvestos senaste undersökning om räckvidd. Alltså en branschtung mätning om svenskars konsumtion av olika mediakanaler och reklam.
Och tidningen Hem & Hyra landar då alltså för hela 2019 på 323 000 människor som läser varje nummer. Det är de bästa siffror Hyresgästföreningens medlemstidning haft sedan 2016.
– Det här är en otroligt viktiga siffror. Vi jobbar i en bransch och en tid där de flesta tappar mark. Men vi gör det inte. Det visar att människor uppfattar oss som väldigt trovärdiga och självständiga, trots att vi är en gratistidning för medlemmar. Det är väldigt bra, säger Hem & Hyras chefredaktör Susanna Skarrie.
Orvestosiffrorna speglar enligt henne att bostadsmarknaden är en av samtidens viktigaste frågor. Och att tidningens räckvidd steppat upp så kraftigt, vill Susanna Skarrie kredda en förbättrad och starkare huvudredaktion för.
– Samt alla våra starka lokalredaktioner ute i landet. Lokala nyheter blir allt viktigare för människor, ändå är det allt färre som gör dem. Där fyller vi en betydelsefull lucka.
Hem & Hyra skickas ut gratis till över en halv miljon medlemmar. Är det verkligen en utmaning att bli läst då?
– Absolut. Att skicka ut den är inga problem. Att få folk att plocka upp den från hallmattan, det är problemet. Det hade varit lättare om vi hade varit ett magasin för en särskild yrkesgrupp. Nu är våra läsare ett tvärsnitt av hela Sveriges befolkning. Att då göra nyheter som är angelägna för alla, det är knepigt. Men vi vinner på att vi alltid har hyresgästen i fokus, säger Susanna Skarrie.