Grävskoporna kom utan varsel
Stefan Fasth mötte anläggningsarbetarna när han skulle till jobbet tidigt på morgonen 25:e juni. Ann-Britt Wahlqvist Jonsson och hennes man Mats låg och sov när arbetena började.
Ingen av dem hade informerats av hyresvärden, kommunala Gavlegårdarna, och utanför deras dörrar försvann staket, möbler och blommor.
– Vi är väldigt tacksamma för att de gör om på vår framsida men sättet de gjort det på lämnar mycket övrigt att önska, säger Stefan Fasth.
Stefans plaststolar, trall, en vikvägg och ett bord ligger på gräset på andra sidan gångvägen, de rosor han vårdat i åtta år blev maskinernas rov.
– Jag kunde inte tro mina ögon när jag såg att vårt staket var borta. Jag ropade på Mats och han trodde mig inte först. Vi hade betalat nästan 2 000 kronor för staketet. Tack och lov att vi hann rädda våra blommor, säger Ann-Britt Wahlqvist Jonsson.
Sju veckor innan arbetena startade sa Gavlegårdarna på ett möte med hyresgästerna att upphandlingar pågick men därefter har inte hyresgästerna fått någon information alls om när och hur arbetena med de nya framsidorna skulle göras.
I brevet som kom samma dag som grävnings- och plattläggningsarbetet inleddes ber Gavlegårdarna om ursäkt och skriver att de ska kompensera hyresgästerna.
– Hur en upplever att någon annan flyttar på och till och med förstör ens saker är individuellt. Några rycker på axlarna och andra blir ledsna och det hoppas jag verkligen de tar hänsyn till, säger Stefan.
– Hade vi fått varsel om arbetena hade jag valt en annan semesterperiod eller så hade vi försökt resa bort. Det var inte lugnt här långa stunder när de grävde och lade plattor, säger Mats.
Vad som ska hända nu och när arbetena blir klara så att hyresgästerna kan flytta ut sina saker igen verkar också skrivet i stjärnorna. Asfalten är nylagd med mycket återstår och Gavlegårdarna har inte informerat hyresgästerna om det heller. När Hem & Hyra besöker Smultronvägen har inget arbete gjorts på en vecka.
Ansvarig tjänsteman på Gavlegårdarna har semester och Hem & Hyra har därför inte kunnat få någon kommentar från hyresvärdens sida.
Ärendehandläggare Jessica Sivsdotter på Hyresgästföreningen kommer att bistå hyresgästerna vad gäller ersättningsfrågorna.
– Hyresgästerna har rätt till inflytande när det gäller ombyggnationer och ett varsel tre månader innan borde de fått så att de haft möjlighet att plocka undan och planera semestrarna. Om kommunikationen sker på ett bra sätt kan många misstag undvikas. Det är också viktigt att kommunikationen sker fortlöpande, säger hon.