Grisig tvättstuga fick ansiktslyft
När hyresgästerna kontaktade Hyresgästföreningen i början av sommaren var tvättstugan i Munka Ljungby stökig och i dåligt skick. Både väggar och tak var i behov av reparation, dessutom vågade inte hyresgästerna använda torkskåpet som verkade lida av ett elektriskt fel.
Eftersom varken hyresgästernas eller Hyresgästföreningens påtryckningar hade någon verkan lämnades en ansökan om ett åtgärdsföreläggande in till hyresnämnden. Hotet om ett åtgärdsföreläggande fick fart på fastighetsägaren.
– Han har nu målat om både väggar och tak och allt fungerar som det ska. Renoveringen blev klar innan tiden hade gått ut, säger en nöjd Lillemor Nordhöj, jurist på Hyresgästförenigen Norra Skåne.
En fastighetsägare ska grovstäda tvättstugan en till två gånger om året. Hyresvärden ska även se till att det finns material så att hyresgästerna själva kan städa efter sig.stra in eller skriv text här.