Annons

Grovsopor kostar miljoner

Örnsköldsvik Att lämna den gamla tv:n i källaren eller i det vanliga soprummet kan tyckas vara en enkel lösning. Men i slutändan är det du och dina grannar som får betala.
Grovsopor är du, hos de flesta hyresvärdar, skyldig att frakta bort själv. Bilden är tagen i Sundsvall.

Vi ställde några frågor om grovsopor till tre stora bostadsbolag i Jämtland och Västernorrland. Det visade sig att alla upplevde grovsoporna som ett stort problem. Särskilt stora problem har Övikshem, Örnsköldsviks kommunala bostadsbolag, när det kommer till grovsopor som slängs i de vanliga soprummen och som lämnas kvar vid flytt. Bolaget betalar drygt en halv miljon kronor per år för bortforsling av kvarlämnade grovsopor.

– Det är ett stort problem och vi har i dagsläget ingen bra lösning. I vissa källsorteringsutrymmen har vi satt övervakningskameror. Viss förbättring har vi sett men någon utvärdering har vi inte gjort än, säger Maria Flodin, förvaltningschef på Övikshem.

Hon har svårt att förstå varför hyresgäster slarvar så med grovsoporna.

– Många second hand-butiker hämtar saker gratis. Dessutom är det gratis att lämna sina saker vid kommunens återvinningsanläggning, säger Maria Flodin.

Östersundshem fakturerar ertappade sopsyndare för transport av grovsopor till återvinning, medan Mitthem varnar hyresgäster som slänger grovsopor med vanliga sopor.

– Vi räknar det som en störning i boendet, säger Joakim Persson, förvaltningschef på Mitthem.

Övikshem menar att det är i stort sett omöjligt att bevisa vem som slängt vad, men bolaget debiterar tömning av förråd vid flytt om inte hyresgästerna har gjort det själva.

Hem & Hyras frågor Mitthem svar Östersundshems svar Övikshems svar
1. Tillhandahåller ni grovsoprum till era hyresgäster? Ja, men inte på alla områden. Ja. Det är bara på vårt största område som vi har speciellt grovsoprum. I övrigt så hänvisar vi till kommunens källsorteringsanläggning och återvinningsstation. Kommunen har också mobil hämtning på flera områden.
2. Om ja, varför har ni valt att göra det? Det är grovsoprum som alltid har funnits på området, så länge det sköts så är dom kvar. Det har ansetts att det behövs sedan tidigare. Det har funnits där sen området byggdes och har blivit kvar.
3. Om nej, varför inte? Där vi har valt att ta bort grovsoprumen har vi haft problem med vad som slängts i soprummen. Det skulle vara bättre att hänvisa till återvinningscentral, vilket vi också har sett när ett område inte har haft tillgång till grovsoprum. Då det redan finns ett bra alternativ för hyresgästerna att lämna sina grovsopor så hänvisar vi till det.
4. Har ni problem med att hyresgäster ställer grovsopor i de ”vanliga” soprummen? Ja. Ja. Ja, detta är ett stort problem.
5. Har ni problem med att hyresgäster lämnar kvar saker i förråd och andra utrymmen när de flyttar? Ja. Inte så vanligt, vi besiktigar vid flytt. Ja, många lämnar saker både i förråd och i gemensamma utrymmen.
6. Om ja på fråga 4 eller 5, kan ni uppskatta hur mycket det kostar ert bolag att forsla bort grovsoporna/de kvarlämnade prylarna? Har inget pris på det men skulle uppskatta det till 300 000-400 000 kronor per år. Cirka 350 000 kronor per år. Totalt betalar vi cirka 500 000 per år för osorterade grovsopor och container. Till detta ska läggas kostnader för den tid som egen personal använder till detta.
7. Har ni någon form av avgifter för  de som ertappas med att ställa grovsopor där de inte ska vara, eller lämnar kvar saker sedan de flyttat? De vi ertappar med att slänga grovsopor med vanliga sopor får en varning. Vi räknar det som en störning i boendet. Fakturerar kunden för transporten till återvinning. Tyvärr så är det väldigt svårt att bevisa vem som har lämnat saker i gemensamma utrymmen. Däremot så debiterar vi tömning av förråd i samband med utflyttning om dom inte har tömt det själva. Priset beror på hur lång tid det tar.

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.