Guldskiva för musikalisk bostadskampanj
I samarbete med skivbolaget Universal Music spelade tio artister in musikvideor på olika platser i landet där det finns potential att bygga billiga hyresrätter. Tanken var att uppmärksamma hur svårt det är för unga att hitta en egen bostad.
Musikvideorna samlades på en sajt, In my backyard, där man också kunde skriva sin personliga bostadsberättelse, läsa fakta om bostadssituationen och skriva under på att det behöver byggas 30 000 billiga hyresrätter varje år.
Sociala medier användes flitigt för att sprida budskapet, men man ordnade också lokala event, konserter, debatter med mera och avslutade med ett evenemang under Almedalsveckan på Gotland.
Satsningen har nu belönats med en guldskiva av Universal Music, eftersom man har nått 1,2 miljoner personer genom de egna digitala kanalerna.
Kristina Sjöberg, pressekreterare och ansvarig för In my backyard-kampanjen från Hyresgästföreningens sida, är strålande glad.
– Det roligaste är att 90 procent av dem vi nådde är mellan 18 och 34 år. Det är en grupp som annars är svår att nå, säger hon.
Drygt 8 000 skrev under namninsamlingen. Namnen har samlats på en affisch som kan lämnas till politiker och andra beslutsfattare.