Annons

Halkade efter duschen och kraschade in i dörren – värden kräver 18 600 kronor

Nyheter Han halkade på det våta badrumsgolvet och föll rakt in i dörren – som gick sönder. För reparationen vill värden ha 18 600 kronor. "Jag trodde det var ett skämt först", säger Pontus Holm.
Foto: Läsarbilder
Pontus Holm halkade i badrummet. Nu vill värden ha 18 600 kronor för den nya dörren på bilden.

Han hade precis duschat klart och klev ut ur badkaret ner på golvet. Den manövern skulle kosta Pontus Holm i Oxelösund mycket pengar.

Avloppet i lägenheten var trögt och vatten hade runnit ut på golvet. Pontus halkade och for rätt in i dörren – som bröts av på mitten.

Läs ocksåVärden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor

– Den var helt knäckt. Jag är ju lite större och då hjälper inte en klen dörr så mycket.

Södermanlands Nyheter var först att berätta vad som skedde därefter. Pontus Holm fick en faktura i brevlådan – på 18 600 kronor.

– Jag trodde det var ett skämt först, så jag skrev och frågade värden om han drev med mig. Jag var ju beredd att betala för en ny dörr, men de bör ju inte kosta mer än ett par tusen, säger han till Hem & Hyra.

Läs ocksåSparkad vd får 1,5 miljoner – ombudet: "Vi är nöjda"Unionens förbundsjurist Filip Vujcic och Bengtsforshus före detta vd Pär Nilsson är nöjda med förlikningen som innebär 1,5 miljoner från Bengtsforshus.
Pontus Holm fick en chock när han såg fakturan. Dörren är nu utbytt mot en ny, liknande modell.

Enligt den privata hyresvärden, JDKM, var dörren av en gammal modell, vilket gjorde det svårt att beställa en ny. I stället valde man att även byta ut karmarna – något som lett till extra arbete.

– Värden skrev att det är vad det kostar att laga en sönderslagen dörr. Han utgick från att jag slagit sönder den, trots att jag förklarat, säger Pontus Holm.

Enligt Pontus hade olyckan aldrig skett om avloppet i huset fungerat som det skulle.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

– Alla som duschar får en liten pöl på golvet, som sakta sjunker undan. Jag har till och med haft draperiet på insidan för att inte skvätta.

Hur gick det med dig då?

Annons

– Jag tål en del, så det är ingen fara – dörren tog emot så mycket den orkade. Men den var ju gammal och av allra klenaste modell.

Johnny Hallman på fastighetsbolaget JDKM anser inte att ärendet är något märkvärdigt.

– Han hade möjlighet att själv ombesörja en ny dörr men det var svårt att få tag på, så han överlät det åt oss. Och då får man ju vara beredd att det kostar pengar.

Kunde ni inte ha måttbeställt en ny dörr i stället för att även byta karmar?

– Det gick inte. Hyresgästen hade slängt den gamla dörren, så det fanns inget att måtta efter.

Låter 18 600 kronor som en rimlig summa?

– Ja. Det är ju inte bara för dörren utan för all tid som fastighetsskötarbolaget har lagt ner på det här. Jag ser det inte som något konstigt.

Johan Candler är förbundsjurist på Hyresgästföreningen.
”Ingen lätt situation”

Redan innan olyckan hade Pontus Holm bestämt sig för att flytta. Han var trött på den låga standarden och att saker inte fungerade. Sedan i somras bor han hos en väletablerad värd i ett modernt hus.

– Det är mycket bättre standard och allt funkar. Och man får hjälp med allt, det är man inte van vid. Min förra hyresvärd löste ingenting – om han var tvungen att betala själv.

Annons

Fakturan har Pontus Holm fortfarande en dryg vecka på sig att betala. Hemförsäkringen har inte varit till någon hjälp – enligt bolaget täcks inte den här typen av skador.

Johan Candler, förbundsjurist på Hyresgästföreningen, är fundersam över värdens krav.

– Detta är inte en alldeles lätt situation, eftersom det saknas facit för vad saker ska kosta. I en rättslig process skulle värden behöva visa att kravet är skäligt.

Därtill hade rätten även behövt slå fast huruvida Pontus Holm agerat vårdslöst eller inte.

– Frågan att ta ställning till är om skadan uppstått på grund av oförsiktighet. Det fanns såklart ingen avsikt att falla in i dörren, men hade personen i det här fallet behövt vara mer försiktig?

Johan Candler rekommenderar hyresgästen att kontakta Hyresgästföreningen. Samt att be värden om en tidsfrist, för att konsultera någon kunnig inom området.

– Att betala en faktura som man misstänker inte stämmer kan försvåra processen.

Läs också Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.