Annons

Hälsinge Kulturfastigheter svarar på kritiken från hyresgästerna

Söderhamn En tioårig underhållsplan, ronderingar av Securitas, färre korttidskontrakt och en mer lättillgänglig felanmälan. Det är Hälsinge Kulturfastigheters/Anera Fastighets svar på hur de ska komma tillrätta med problemen i Ljusne.
Foto: Petra Marandi Roos
Stefan Normark är anställd som fastighetsförvaltare och Staffan Lindborg är ansvarig för fastighetsförvaltningen som konsult. De medger att det finns och har funnits problem och brister i Hälsinge Kulturfastigheters och Anera Fastighets områden i Ljusne, men tycker att de arbetar aktivt för att komma tillrätta med dem.

Hyresgäster hos Hälsinge Kulturfastigheter AB/Anera Fastighets AB berättar om allvarliga problem med otrygghet och eftersatt underhåll. Hem & Hyra lät Staffan Lindborg, som är ansvarig för fastighetsförvaltningen på konsultbasis, och Stefan Normark, som är anställd som fastighetsförvaltare, svara på kritiken:

Hyresgästerna tycker att ni är svåra att nå när något behöver åtgärdas, vad ska ni göra åt det?
– Vi har nyligen gjort om systemet så att vi har en felanmälan med telefontid varje vardag mellan klockan nio och elva. Då sitter en bovärd och svarar i telefon, under hela de två timmarna. Dessutom har alla fått Stefans telefonnummer, säger Staffan Lindborg.
– Jag ringer tillbaka till alla som skickar sms. Svarar de inte då ligger bollen hos dem. Tidigare gjorde vi försök med öppet hus en gång i veckan, men det var bara några få personer som dök upp och det var alltid samma personer, säger Stefan Normark.

Läs ocksåVärden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor

Kan det vara ett problem att ni inte bor i närheten eller har era fasta arbetsplatser här i trakten?
– Nej, vi är ju här en gång i veckan, säger Stefan Normark.
– Ja, antingen du eller jag, ja. Och nu har vi anställt en bovärd som bor mitt i området, säger Staffan Lindborg.

En del hyresgäster säger att de är rädda för att komma med synpunkter eller kräva att saker åtgärdas och att man kan bli hotad med vräkning av er. Vad säger ni om det?
– Det är ingenting som någon har sagt. Det får stå för dem, säger Staffan Lindborg.

Annons

Finns det någon anledning för folk att vara rädda för att ta upp saker med er?
– Nej, säger Staffan Lindborg.
– Nej. Det enda sättet att bli vräkt är om man inte betalar hyran eller inte sköter sig, säger Stefan Normark.

Läs ocksåDubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”Tvådelad bild: Porträttfoto på Magnus Lager i färgglad rutig skjorta, Hoforshus-skylt på en tegelfasad med fönster. Hyreshöjning Hoforshus 2025

Många hyresgäster klagar på otrygghet och upplever att ni hyr ut till väldigt många som är missbrukare eller har sociala problem. Vad säger ni om det?
– Vi gör en kreditupplysning på alla och gör en bedömning utifrån det. Sen gör inte vi som många kommunala bolag som säger nej vid en betalningsanmärkning. Vi kan ta in personer som har fyra-fem anmärkningar. I vissa fall kräver vi en borgen eller deposition. Tidigare har vi ibland skrivit kortare avtal när vi har varit osäkra, men det har vi slutat med nu. Det blir inte riktigt bra. Vi vill ha stabila, långsiktiga hyresgäster, säger Staffan Lindborg.
– För några veckor sen kopplade vi in Securitas, som nu åker till alla områden minst en gång per natt, och lämnar en veckorapport, så det hoppas vi också ska öka tryggheten, säger han.

Har ni något samarbete socialförvaltningen i någon kommun?
– Vi har förfrågningar från många Stockholmskommuner som säger att familj X står på gatan om några veckor. Som alla vet är det svårt att få tag på boende i Stockholm. Vi försöker blanda nyanlända med andra hyresgäster. Men vi har inget samarbetsavtal eller så, säger Staffan Lindborg.
– Soc ringer ju aldrig, säger Stefan Normark.
– Nej, det gör de sällan, säger Staffan Lindborg.

Det är tydligt att underhållet är eftersatt. Färgen flagnar till exempel på många av husen. Vad ska ni göra åt det?
– Vi håller precis på att färdigställa en tioårig underhållsplan, där vi bland annat kommer att prioritera den yttre miljön. Det blir bland annat mycket fasadrenovering. Vi ska också fräscha upp två grillplatser, säger Staffan Lindborg.

Annons
Läs ocksåMannen blev vräkt – hotade förfölja hyresråd ”in i döden”

Fotnot: Intervjun gjordes onsdag 26 februari. Underhållsplanen är nu klar.

LÄS MER: Hem & Hyra följde med på en svidande besiktning i Ljusne

Fakta: Ägs av västsvensk familj
  • Hälsinge Kulturfastigheter AB och Anera Fastighets AB är en del av en koncern med 14 bolag inom fastighetsförvaltningsbranschen.
  • Moderbolaget heter Förvaltnings AB Sapinen.
  • Alla styrelseledamöter i Förvaltnings AB Sapinen är medlemmar i familjen Erlandsson, som driver företagskoncernen Erlandsson Holding AB med bas i Kungsbacka, söder om Göteborg.
Hyreskaoset på landsorten
Läs också Bättre kontroll och ny teknik – det här kan din värd göra för att stoppa vattenläckorna Värden byggde nytt och lät underhållet stå tillbaka – nu skenar vattenskadorna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.