Halv miljon för ny logotyp
Petri Berg, vd för Faxeholmen, talar entusiastiskt om de nya satsningar företaget gjort; hemsidan är uppfräschad, personalen har fått nya kläder, bobutiken hålller öppet längre och en ny logotyp har tagits fram. Tillsammans har det kostat en halv miljon kronor.
Är inte det väldigt mycket pengar?
– Jo det är det men det är ofrånkomligt att det kostar. Det här är ett delmål i vår resa där vi jobbar med förändringar och vill utveckla och vi har haft samma logotyp i 20 år.
Er gamla symbol var två hustak och den nya ser ut som ett fönster med en mås mot horisonten. Hur har ni tänkt?
– Den gamla logotypen var en klassisk logotyp för ett fastighetsbolag. Den signalerade ett utifrånperspektiv som sa ungefär ”tak över huvudet”. Den nya har ett kundperspektiv, ”här bor jag”, det är utifrån det synsättet vi ska jobba. Det är ju kunderna som är det största värdet för oss, vi finns till för dem och tillsammans gör vi framtiden möjlig.
Har ni lyckats få fram det i den nya logotypen tycker du?
– Ja, den signalerar glädje och värme tycker vi. Det finns kontraster mellan det mjuka i stilen och fågeln och horisonten eller havet genom fönstret mot det stramare röda.
Hur ska den nya hemsidan fungera?
– Vi har till exempel en ny Tyck till!-funktion där kunderna kan gå in och skriva direkt till oss och få snabba svar. Vi får se hur vi ska organisera funktionen, vem som ska svara och hur vi bäst lotsar vidare. Vi får pröva oss fram till en början.