Annons

Han fick Trollhättebolaget Eidar att bygga laddstolpe

Trollhättan Jan Johansson fick sin kommunala hyresvärd Eidar att montera en laddstation på hans parkering. Bil- och elkraftstaden Trollhättan går i bräschen medan andra ännu tvekar.
Foto: Karin Gistedt

Ett stenkast från porten står Jan Johansson Volvo på laddning. Tidigare stod där ett motorvärmaruttag, men sedan en tid är den stolpen utbytt mot en laddstolpe med två uttag. Men det är bara Jan som använder den, än så länge.

– Jag har möjlighet genom mitt jobb att ha en elhybrid som tjänstebil, men det krävde att jag hade laddstation nära min lägenhet, säger Jan.

Läs ocksåSå laddar bostadsbolagen i Västsverige för elbilar

Jan Johansson säger att det finns laddstolpar på andra ställen i Trollhättan, men han har inte möjlighet att traska runt halva stan före och efter jobbet för att ladda bilen. Han pendlar till Göteborg.

Alternativet för Jan hade varit en dieseldriven bil, men han tyckte det här var ett bättre alternativ. Så läste Jan i bostadsbolagets egen tidning om Eidars hållbarhetsarbete.

Jan Johansson menar att det är nödvändigt att ha laddstationen nära lägenheten, annars faller idén med laddbilar.

– Jag kontaktade Eidar efter att jag läst om satsningen, att de skulle kunna ordna laddstolpar även i befintliga bostadsområden. De kom med ett förslag som jag tyckte var okej, säger Jan.

Annons

Nu betalar han ett par hundralappar mer för parkeringen per månad än tidigare, plus elen som går på hans vanliga elräkning.

– Jag tycker det har fungerat jättebra och känner att det finns en vilja från bostadsbolaget att hitta lösningar.

Omställningen till fossilfria drivmedel påverkar hela samhället och det gäller för bostadsbolagen att hitta smarta och enkla lösningar, menar Jan Johansson.

Läs ocksåDe kan inte ladda elbilen hemmaDaniel och Karin Ulfheden vid sin elbil utanför hyreshuset.

– Annars kommer det inte att fungera för hyresgäster att satsa på bilar som kräver laddning.

Annons

Elkraft- och bilstaden Trollhättan väljer att stötta elbilsägarna. Bostadsbolaget Eidar gjorde tidigt en inventering för att kunna ge hyresgästerna laddstationer i befintliga bostadsområden.

–  Vi ville vara förberedda när hyresgästerna vill ha laddstolpar, säger Henrik Patriksson, miljöteknisk chef vid kommunala bostadsbolag Eidar. Vi vill inte, av elsäkerhetsskäl, att man använder motorvärmaruttagen för laddning.

Läs ocksåMammaträffar ska öka kunskapen om det svenska samhället: "Vi vill minska gapet"Två kvinnor och ett barn. Kvinnan i förgrunden sitter till höger med sitt lilla barn i famnen. Hon håller om barnet, tittar ner på honom och ler. Pojken har mörkt lockigt kort hår och bär ett ljusblått trikåset med dinosaurier på. Ålder 1-2 år. Mamman har en lindblomsgrön huvudduk och en olivgrön långärmad tröja. Till vänster i bild, bakom barnet, sitter en lite äldre kvinna med svart bakåtstruket hår, förmodligen i hästsvans eller fläta på ryggen. Hon har tröja i en stark grön färg och rosa mjukisbyxor. Hon har händerna mellan knäna.

Bolaget har en strategi för var man kan bygga laddstolpar i de äldre bostadsområdena. Det fungerar inte överallt, men då erbjuds bilägarna en annan plats i närheten av sitt boende, för att få tillgång till laddstolpe.

Fakta: Laddbara bilar
  • Elbil: Har elmotor och större batteri. Kräver laddning.
  • Laddhybrid: Elmotor och förbränningsmotor samverkar. Kan gå på enbart batteri. Kräver laddning.
  • På en elhybrid laddas elmotorn under färd för att minska bränsleförbrukningen. Går inte att ladda.
Läs också Så blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstäd Roshan bytte bråk mot framtidsdrömmar – ska rita hus: ”Kommer göra lägenheter med lägre priser”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.