Han ska göra bostäder till en het fråga i riksdagsvalet
– Storleken i vår förening kommer på ett naturligt sätt att sätta oss i centrum, säger Hyresgästföreningens valledare Markus Selin. Hans uppdrag är att samordna opinionsbildning och påverkansarbete, förklarar han när Hem & Hyra träffar honom 194 dagar innan riksdagsvalet.
Dagar som kommer att innebära ett enormt arbete både för honom och hela Hyresgästföreningen. För hur lyckas man nå fram med sitt budskap i en värld där bostadsfrågan inte ligger särskilt högt på listan över vad väljarna ser som viktigast?
Mätning efter mätning visar trots allt samma sak: Integration och invandring, sjukvården, samt skola och utbildning – om än inte alltid i den ordningen – är det som engagerar väljarna.
– Men det känns som att bostadsfrågan är en bubblande fråga. Emellanåt snubblar den in på tio-i-topp, säger Selin som själv har bott i hyresrätt i halva sitt liv.
Strategin är att använda alla befintliga plattformar för att nå ut till väljarna och få dem att intressera sig mer för bostadsfrågor.
– Bostäder och jobb är grunden för allt, säger Selin och lägger fram sin teori om varför förhållandevis få väljare ändå rankar bostadsfrågan som viktig.
– Vi har haft det för bra emellanåt. Och kanske är frågan så pass komplex att den inte är lättuggad.
Förra året visade sig vara ett bra år för bostadsbyggandet, omkring 25 000 hyresrätter byggdes. Ändå ser Selin läget som bekymmersamt.
– Trots att hyresrätten har en så otroligt viktig plats i samhället har den de senaste tio åren tagit mycket stryk jämfört med andra boendeformer, säger han. När Hem & Hyra frågar om konkreta exempel nämner han bland annat rot-regler och ränteavdragen. Båda gynnar det ägda boendet.
– Många års synder har gjort att situationen har blivit så pass absurd som den är.
– Vi ska och vill driva bostadsfrågan och särskilt hyresrättens plats i samhället. Vi vill ha fler hyresrätter och bättre hyresrätter. Trygghet och infrastruktur är också viktiga frågor.
En del av arbetet går ut på att påverka politikerna, något som han anser är lättare sagt än gjort.
– De förespråkar ofta kortsiktiga och enkla lösningar. Det finns en brist på ork och kunskap, men det finns inga enkla lösningar. Det krävs tuffa beslut och hårt jobb.
Selin, vars Twitterkonto avslöjar honom som chiliälskare, ser gärna att det hettar till i debatten. Ingen fråga är för jobbig, säger han. Inte ens den om marknadshyror, om den skulle dyka upp.
– Gör den det ska vi visa vad det skulle komma att kosta, säger han.
Det var bland annat med riksdagsvalet i åtanke som Hyresgästföreningen härom året lät konsultföretaget Ramböll räkna på hur mycket marknadshyror skulle kosta Sveriges hyresgäster. 17,4 miljarder kronor per år, kom de fram till.
Undersökningar som den från Ramböll är viktiga, konstaterar Selin. Samtidigt anser han att det har varit en viss slagsida mot fakta i debatten.
– Det har varit mycket logos, men vi ska fylla på med patos och etos.
Logos, patos och etos är en trio som flitigt förekommer inom teorier kring retorik och påverkansarbete. I svensk översättning betyder de förnuft, känsla och etik/moral.
Vanligt folk som berättar om hur det är att bo i en hyresrätt – eller hur omöjligt det är att få tag i en – ska synas i påverkansarbetet inför valet.
– Vi ska lyfta fram verkliga berättelser och vi kommer inte att vara rädda för att gå in ganska nära. Vi ska visa hur absurd situationen har blivit.
Den senaste presidentvalskampanjen i USA visade tydligt att det går att hamra in ett budskap som ser ut som att komma från en vanlig privatperson när det egentligen är författat i en ”opinonsbildningsverkstad”. Dessa ”verkliga berättelser” fick i många fall stor spridning i sociala medier. Selin tar starkt avstånd från sådana metoder.
– Vi kommer självklart att använda digitala verktyg, men vi kommer att ha en tydlig avsändare, ett tydligt budskap och en tydlig mottagare.
Att de 194 dagarna fram till valet kommer att innebära mycket arbete och hårt arbete är Selin övertygad om. Men trots att han har det övergripande ansvaret är det många fler inblandade. Och alla måste dra sitt lass.
– All extern kommunikation börjar internt. Det krävs en rak och öppen debatt, kunskap är a och o, speciellt för oss som rör oss i en väldigt komplex värld. En stor del av den här kampanjen och valrörelsen för oss som Sveriges tredje största medlemsorganisation handlar om att vi får en gemensam bild över vart vi är på väg och hur vi tar oss dit.
Markus Selin har lång erfarenhet av opinionsbildning och påverkansarbete. Innan han rekryterades till jobbet som valledare var han marknadschef med ansvar för Norden på teknik- och it-konsultföretaget Alten.
– Markus Selin har flerårig erfarenhet av både intern och extern kommunikation såväl i rollen som marknadschef som i andra uppdrag, sa Hyresgästföreningens förbundschef Jonas Nygren när Selin fick jobbet.
– Hans erfarenhet av ledarskapsfrågor och arbete i näringslivet kommer att vara en extra tillgång i vårt valarbete.