Han startade insamling för branddrabbade hyresgäster
På trettondagsafton brann ett hyreshus i Henån på Orust. Många förlorade sina hem och tillhörigheter.
Henrick Eriksson, själv bosatt på ön, hörde om storbranden på nyheterna samma kväll. Han har tidigare drivit en butik i Henån, och hade fortfarande den tomma lokalen kvar.
– En av mina anställda ringde, och vi började se över vad vi kunde göra redan på söndagsmorgonen. Jag är en doer, funderar sällan på om man borde. Så vi körde i gång redan på måndagen, säger han.
Idén om en insamling i den gamla butikslokalen spreds i sociala medier, både via butikens konton och medarbetarnas egna. Och Orustborna var snabbt redo att hjälpa till.
– Folk delade våra inlägg i sociala medier. Det gick väldigt fort. Första dygnet hade 17 000 sett inlägget på Facebook. Vi fick över 150 delningar, säger Henrick.
Både företag och privatpersoner ställde upp. Folk åkte och handlade för att kunna lämna in. På bara några dagar hade Henrick och hans kolleger fått ihop en mängd akuta förnödenheter: varma kläder, hygienartiklar, mat, sanitetsartiklar, djurtillbehör.
Till en början var det svårt att nå ut till dem som drabbats om att hjälpen fanns. Men några dagar efter branden kom den första personen till butiken.
– Att bara hjälpa en var fantastiskt. Och sedan kom fler. De var så tacksamma att det inte går att beskriva. Det har varit mycket gråt, men också mycket glädje. Vi har hjälpt 17 personer, tror jag, med allt ifrån sänglinne och frotté till jackor och hundbajspåsar.
För Henrick och hans medarbetare blev den en intensiv januarivecka. Men han tycker att det var värt varenda sekund, ”en snabb sak som måste göras”.
– Någon tidning ville kalla mig vardagshjälte. Men jag är bara medmänniska.
Enligt Orustbostäder som äger det branddrabbade huset har hittills tio av 14 drabbade hyresgäster fått erbjudande om ersättningslägenheter. Läs mer om storbranden här.