Annons

Här är det låst – men inte för alla

Olofström Tre gånger i veckan under 45 minuter får de asylsökande i Vilshult slänga sina sopor. Svenskarna har egen nyckel. Så löste hyresvärden den bristfälliga sophanteringen.

I april i år beslutade Hyresnämnden i Malmö om ett åtgärdsföreläggande för 2 G Fastigheter i Vilshult, utanför Olofström. En av punkterna rör sophanteringen.

I beslutet står att hyresvärden föreläggs att vidta åtgärder med sophanteringen och soprummet. Bland annat genom att utöka omhändertagandet av sopor; fler sopkärl eller fler tömningar per vecka.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Hyresvärden fann en annan lösning.

I området bor det asylsökande i 23 lägenheter. En del familjer har bott där i några år i väntan på besked om uppehållstillstånd. Andra bor där kortare tid. Utöver det bor där två svenska familjer.

Varje måndag, onsdag och fredag klockan 17.00 öppnas dörren till soprummet så att de asylsökande under 45 minuter kan slänga sina sopor.

Läs ocksåPengar till skyddade boenden gick till anställd – åtalas för åratal av privata inköpEn tvådelad bild som visar en byggnad med texten "Helsingborgs tingsrätt Sveriges domstolar", samt ut utdrag ur en lista med poster som "strumpbyxor, "kjol", "blus", "väst", "elspark", "hudvård" samt en siluett av en kvinna.

– Sopfrågan är löst för min del, säger hyresgästen som vände sig till hyresnämnden för att tvinga värden att få ordning på sophanteringen.

– Vi som är svenskar har ju nyckel och kan slänga sopor när vi vill men de andra har inte samma möjligheter. Vad jag tänker om det? Jag tycker att det är en konstig lösning. Det ska vara öppet för alla eller så ska det åtminstone vara öppet oftare. Det är så lätt att missa en tid.

Det är onsdag eftermiddag och inom någon timme börjar det mörkna. Ett par barn blir nyfikna på vem jag är. De skrattar och vi hälsar. Deras mamma öppnar fönstret och bjuder in på arabiskt kaffe. I tre år har de väntat på besked om att få stanna. Barnen går på förskola och skola.

Läs ocksåHissterroristen tryckte på alla knappar samtidigt – skapade kaos för grannarnaMannen tryckte på alla hissknappar. OBS! Bilden är inte från tillfället.

– För mig är det så långtråkigt här. Jag vill bli bättre på svenska och jag vill ut på praktik, säger mamman på svenska hon lärt sig på ett språkkafé.

Annons

Hennes man kommer hem och så knackar en granne på. Asylprocessen gör dem försiktiga och de vill vara anonyma.

Varför fungerar det inte i soprummet? Ni slänger väl sopor även i ert hemland?

– Om vi ska slänga soporna rätt så måste vi få lära oss det. I vårt hemland sorterar vi inte, allt går i samma påse. Och är det fullt i kärlet så är det väl klart att man lägger påsen utanför. Jag tror att de flesta här sköter sig. Men alla straffas för ett fåtals misstag. Det är inte rättvist. Är det problem så kan han sätta upp en liten kamera, det vet jag att man gjort i Malmö, säger grannen på engelska.

Hur kan sophanteringen lösas?

– Med information, fler kärl och fler tömningar och så kamera. Eller åtminstone att det är öppet oftare.

Lite längre bort bor en kvinna med sin familj. Hennes son har blöja, men bara på natten för att han då ofta kissar på sig.

– De är inte kul att behöva ha sopor hemma över helgen. Det är några som slarvar och jag brukar säga till. Jag säger även till om jag ser någon skräpa ned på gården. Jag vill inte ha problem men vi är olika vi som bor här, vi tänker olika, säger hon.

Hyresvärden Erik Golub är nöjd med sophanteringen.

Annons

– Det här är inget problem utan det är ni som letar fel. Våra hyresgäster är nöjda och det här är positivt även för dem. Det var rena vilda västern tidigare. Det var äckligt att gå in där och vi tvingades städa i timmar innan hämtningarna. Nu fungerar det jättebra. Det sorteras och sköts som det ska göras under vår övervakning. Vi får till och med ett kärl över som det är nu, säger Erik Golub.

Är inte detta en form kollektiv bestraffning?

– Bestraffning?! Vi har snarare skapat något som fungerar kollektivt. Vi har gjort en insats och löst vårt problem. Det är ingen som har klagat. Svenskarna har nyckel för de jobbar skift, övriga är ju mest hemma. Sophanteringen fungerar och vi kommer inte att ändra på något. Är det så att de vill ha öppet oftare så får de tala om det så löser vi det. Vi hade tidigare öppet även lördagar men då kom nästan ingen. Att installera kamera är inget alternativ, det är nästan omöjligt att få tillstånd.

Det är Migrationsverket som är själva hyresgästen gentemot hyresvärden.

– Hyresvärden riskerar straffavgifter om inte sorteringen sköts och det är problematiskt när det gäller sophanteringen. Det finns olika lösningar i olika kommuner. Det här är en lösning som fungerat väldigt bra och vi accepterar den. Vi har inte hört några klagomål, säger Magnus Petersson, enhetschef på Migrationsverket.

För hyresnämndens del är ärendet avslutat så vida inte hyresgästenr åter ber om åtgärdsföreläggande.

– Det finns egentligen inga regler i hyreslagen för detta. Hyresvärden är så klart skyldig att ta hand om sopor men det finns inga detaljregler för det. Egentligen är det bara om det prövas som vi har anledning att ta ställning till detta. Då måste vi kunna konstatera brister eller men och då lyssnar vi på båda parter, säger hyresrådet Susanne Björkman Ragnarsson vid Hyresnämnden i Malmö.

Läs också Tiptapp-förarna vittnar – tvingas flytta pianon utan hiss: "Jobbar 18-timmarsdagar" Tiptappande kändisar efter Hem & Hyras avslöjande: ”En ögonöppnare”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.