Här är hyresgästernas största problem – vanliga frågan i topp: ”Många är oroliga”
Hyresgästföreningens medlemsservice tar varje år emot runt 300 000 samtal och meddelanden. Totalt får ungefär 100 000 medlemmar hjälp med sina problem.
I topp av listan över vanligaste problem under 2023 finns ”hinder och men”, där brister i lägenheten, trapphuset eller i bostadsområdet ingår.
– Det brukar vara den vanligaste frågan, och så kommer det troligen alltid att vara. Brister är något som man märker av, och lätt kan ställa frågor om, säger Johanna Lundmark, kommunikatör på Hyresgästföreningens servicecenter.
”Hur ska jag kunna betala hyran?”
Den största förändringen jämfört med 2022 är dock att antalet samtal och ärenden som rör hyresförhandlingarna ökat stort.
Från 6 871 samtal och meddelanden under 2022 inom kategorin ”Frågor om utgående hyra”, till 10 505 samtal och meddelanden inom samma kategori 2023. Även ärendena som rör hyresfrågor har blivit fler: 4 600 under 2023 jämfört med 3 579 under 2022.
Detta samtidigt som hyresförhandlingarna präglats av rekordhöga yrkanden och hyreshöjningar, och problem för parterna att komma överens.
– Vi får mycket mer frågor om hyresförhandlingarna. Det är inte så konstigt med tanke på förhandlingssituationen som har varit, man känner av det och kan se det tydligt i siffrorna, säger Johanna Lundmark.
Att hyresvärdar krävt höga hyreshöjningar har lett till en ökad oro bland de som hör av sig, enligt Johanna Lundmark.
– Man tycker att det är alldeles för mycket pengar, det kommer inte att gå. Hur ska jag kunna betala hyran? Många är oroliga och frustrerade och undrar hur de ska klara det.
Mer måna om att skicka krav
På tredje plats när det gäller de vanligaste frågorna till Hyresgästföreningen kommer frågor om hyresgästens skadeståndsansvar. Inom den kategorin har många funderingar om hyresvärdars krav på betalning för skador i lägenheten efter att en person har flyttat.
– Hyresvärdarna är lite mer noggranna i dag med att kräva in pengar för skador efter avflytt. De är noggranna med avflyttsbesiktningar, kollar igenom skador och skickar fakturor och krav. Det behöver inte alltid vara rätt. Men de är mer måna i dag om att skicka ut den typen av krav än vad de var för ett par år sedan, säger Johanna Lundmark.
Även många samtal och ärendena som gäller ändring av hyresvillkor kom in under 2023. Här handlade vanliga frågorna om att hyresvärden ville göra ändringar i villkoren när det gäller el eller vatten.
”Mjukare och schysstare tidigare”
I samtalen till Hyresgästföreningen märks det även av att hyresgäster inte alltid får samma service som tidigare, och i högre grad måste betala extra för tjänster.
– Längre tillbaka kunde hyresgäster ibland få lite extra service från sin hyresvärd utan kostnad. Man var kanske lite mer benägen att hjälpa till med att byta glödlampor eller rensa vattenlås. I dag kostar det mesta man vill ha hjälp med, och man måste ofta kämpa för att få lägenheten ommålad och omtapetserad. Det hör vi i många samtal. Man kanske är van vid att det var mjukare och schysstare tidigare, säger Johanna Lundmark.
Tipsar om skriftlig kontakt
Ett generellt råd till hyresgäster är att se till att spara skriftliga konversationer med sin värd, så att det finns bevis exempelvis när det gäller felanmälningar och saker man kommer överens om.
– Muntliga avtal gäller också, men de är mycket svårare att bevisa. Det kan leda till problem senare. Ta så mycket som möjligt skriftligt. Det är ett bra råd, säger Johanna Lundmark.
Under våren har Hem & Hyra berättat om långa telefonköer till Hyresgästföreningens rådgivning. Längsta kötid som uppmätts var 3 timmar och 45 minuter. Under sommaren har trycket varit lägre, men arbetet med att få ner kötiden fortsätter under hösten.
– Vi följer upp det noga och tittar på olika sätt att kunna serva medlemma på, både via telefon, mejl och även andra möjligheter, säger Johanna Lundmark.
Kan handla om att något gått sönder i lägenheten, trapphuset, på gården eller i gemensamma utrymmen. Hur lång tid har hyresvärden på sig att åtgärda och vilka krav kan jag som hyresgäst ställa?
- Frågor om utgående hyra.
Rör hyressättning och hyresförhandling. Exempelvis är min hyra verkligen förhandlad och rimlig?
- Hyresgästens skadeståndsansvar.
När kan jag bli skyldig att betala för en skada och är kravet jag fått från hyresvärden riktigt?
- Annat.
Övriga ärenden som inte passar in i de andra ärendetyperna.
- Hyresavtalet.
Är de punkter som står i mitt hyresavtal riktiga, har jag rätt att få ett skriftligt hyresavtal och vad bör ingå i ett avtal?
- Lägenhetens skick.
Handlar i regel om samma som punkt 1. Brister av olika slag men kan även röra underhåll – tapeter, målning, golv och renovering.
- Störningar.
Får jag ha musik/besökare? Hur mycket ljud ska jag behöva tåla från mina grannar och vad gör jag om en granne orsakar störningar?
- Förlängning av hyresavtal enligt 46 §.
Frågor om uppsägningstider när hyresvärden vill säga upp ett avtal, skäl för att kunna tvingas att flytta ut och annat som rör uppsägning när den sker med vanlig uppsägningstid – 3 månader.
- Hyresgästinflytande, förbättrings- och ändringsarbeten.
Frågor om hur och när en hyresvärd får och måste renovera. När krävs ett godkännande från hyresgästerna och kan jag neka åtgärderna som hyresvärden vill göra?
- Ändring av hyresvillkor.
Min hyresvärd vill göra ändringar av mina boendevillkor/kan jag få till en ändring av villkoren för min bostad?
Källa: Hyresgästföreningen.