Här chockhöjs hyran för parkering – Julias plats blir dubbelt så dyr
De förhyrda p-platserna i det underjordiska garaget på Landalagången i Göteborg är avskärmade med grind och gallervägg. Hyresgästen Julia Bengtsson konstaterar med förvåning i rösten att utrymmet för ovanlighetens skull ser städat ut. Ändå ligger gott om skräp mellan bilar och pelare.
– Så här rent har det inte varit på länge.
Här har Julia i flera år hyrt en parkeringsplats av hyresvärden, kommunala Bostadsbolaget. I dagsläget betalar hon 950 kronor i månaden. Men nu väntar en chockhöjning av parkeringshyrorna.
Nyligen fick hon och andra bilägande grannar ett brev från värden. Där stod att årets parkeringshyra blir densamma som 2023. Men också att bolaget säger upp alla parkeringsavtal från och med november i år, på grund av villkorsändringar.
Nästa år höjer Bostadsbolaget hyran för Julias parkeringsplats med 49 procent, vilket betyder 460 kronor mer varje månad.
Om två år stiger parkeringshyran i garaget ännu mer. Då blir månadshyran 1 875 kronor, nära dubbelt så mycket som i dag. Därefter stiger priset med ytterligare fyra procent per år, enligt Bostadsbolagets nya avtalskrav.
Har inte skrivit på
Bland grannarna har beskedet orsakat ramaskri, säger Julia Bengtsson som är även ordförande i områdets lokala hyresgästförening Duvan.
– Folk tycker att det är helt förkastligt att man utan belägg bara stormhöjer de här parkeringsplatserna. Man får inget mervärde för att man ska betala dubbelt så mycket. I vårt område är det noll underhåll. Deras argument är att de tjänar för lite pengar kontra de privata värdarna. Men det här ska ju vara allmännyttan? Många behöver sin bil för att kunna ta sig till jobbet.
Betänketiden har varit kort. Inom två veckor har Bostadsbolaget velat ha in ett påskrivet avtal från dem som vill behålla sin parkeringsplats. Trots tidspressen har Julia Bengtsson hittills valt att inte skicka tillbaka något till hyresvärden. Hon vet flera grannar som gör detsamma, och hoppas att fler ska vägra avtalsändringen.
– Väldigt många säger att de inte kommer att skriva under det nya avtalet. Om vi är många som inte gör det så får de i alla fall inte in sina pengar. Mycket mer kan vi inte göra. Det är de som har makten.
Ingen förhandling för parkeringsplats
Hyran för parkeringsplatser förhandlas inte som för lägenheter. I stället råder marknadshyra. Det innebär att det i praktiken är fri hyressättning på p-platser.
Bostadsbolaget förklarar chockhöjningen med att bolagets parkeringshyror idag är lägre än andras i samma områden. Därför ska de upp till samma nivåer – ”för en hållbar prisbild”, som det står i brevet till Julia Bengtsson och andra hyresgäster.
Prisjusteringen omfattar alla fyra kommunala hyresvärdar i Göteborg: Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Gårdstensbostäder. Tillsammans har de över 75 000 lägenheter, och en gemensam prisstrategi för sina parkeringar.
Strategin säger bland annat att parkeringsplatserna ska vara ”yteffektiva, ekonomiskt bärkraftiga över tid och frikopplade från bostadsaffären”. Den slår också fast att p-platserna ska ha marknadshyror år 2025.
Hyra och avgift ska bekosta parkeringsplats
Priset per parkeringsplats avgörs dels av var den ligger, dels vilken standard den erbjuder – till exempel om det är gatuparkering eller plats i uppvärmt garage.
Gunnel Lundegren är affärsutvecklingschef på Bostadsbolaget. Hon konstaterar att alla fyra kommunala hyresvärdar är överens om att parkeringarna år 2030 helt ska finansieras av dem som använder dem.
– Tidigare modell har inneburit att övrig verksamhet i bolaget tagit en stor del av parkeringskostnaderna. Denna nya modell tycker vi fördelar kostnaderna på ett sätt som blir bättre för alla hyresgäster, oavsett om man har bil eller inte.
Ekonomin är kärv för många och hyresförhandingarna är rekordtuffa. Hur ser ni på tajmingen för den här kraftiga parkeringshöjningen?
– Våra parkeringsplatser ska bära sig själva ekonomiskt. Det gör de inte idag, utan de är underprissatta. Det är mer rättvist att de som hyr parkeringsplats också betalar vad det kostar att stå där. Vi har inga andra intäkter än hyrorna.
Namninsamling i protest
För att försöka påverka hyresvärden har den lokala hyresgästföreningen i Landala startat en digital namninsamling mot chockhöjningarna. Hittills har 74 personer skrivit på uppropet.
Avgifter för parkering används ibland som en metod för att förmå fler att avstå bil och åka kollektivt. Men Julia Bengtsson är skeptisk.
– Förvisso är det väl bra om man åker mer buss. Finns det anslutningar och man jobbar centralt i stan så har man nog inte heller någon bil om man bor här. Men jobbar man längre ut eller pendlar till annan ort, då behöver man faktiskt ha en bil för att få ihop livspusslet.
För äldre kan det vara skönt att slippa bära kassar från mataffären, resonerar hon. Bil ger också möjlighet att storhandla i större butiker utanför stadskärnan. Själv jobbar Julia Bengtsson i Torslanda, och bilen sparar mycket restid. Men för att kunna bo kvar kan hon nu tvingas tänka om.
– Jag överväger att kassera min bil om de ska höja parkeringsplatserna så här mycket. För det blir svindyrt.
LÄS MER: Hem & Hyra har granskat hur dyr en parkering får bli, och funnit ett dolt hyrespåslag där marknaden styr
- Bostadsbolaget har cirka 15 500 parkeringsplatser i Göteborg.
- Av dessa får 9 600 en hyreshöjning i år. Två av tre platser höjs med upp till 50 kronor i månaden, medan resterande tredjedel får en högre höjning.
- Övriga 5 900 platser får höjd hyra nästa år.