Karin får lida för hyresnämndens kötider: ”Fruktansvärd hyra”
För några år sedan flyttade Karin Holmberg till en lägenhet på Södertorg i centrala Visby. Redan då reagerade hon på hyresnivån.
– Jag hade separerat och behövde en lägenhet nära mina pojkar och då dök den här bostaden upp men det var en fruktansvärd hyra, säger hon.
För trean på 67 kvadratmeter betalar hon en kallhyra på 10 130 kronor i månaden. Med el och värme hamnar kostnaden på över 12 000 kronor.
– Det är klart att det är tufft ekonomiskt. Ett par tusenlappar i reducering skulle vara fantastiskt, säger hon.
Enligt Hyresgästföreningen betalar Karin över 3 000 kronor för mycket i hyra varje månad och att en skälig månadshyra för lägenheten är 6 700 kronor. Dessutom bör hon kunna få tillbaka över 80 000 kronor i överhyror.
Men hyresvärden håller inte med utan anser att hyran ligger rätt bland annat med hänsyn till läget innanför ringmuren.
I oktober 2018 tog Hyresgästföreningen ärendet vidare till hyresnämnden i Stockholm, som prövar hyrestvister på Gotland. Men att få ärendet prövat har visat sig ta lång tid. Nästan tre år senare finns fortfarande inget beslut om Karins hyra.
– Det händer ingenting, ärendet har bara legat och legat. Vi har försökt göra upp med hyresvärden, med de har inte varit intresserade, säger Susanne Davidsson på Hyresgästföreningen.
Men Karin är långt ifrån ensam om att behöva vänta. Nyligen rapporterade Hem & Hyra om bristerna i en lägenhet i Fårösund där fuktskador lämnats utan åtgärd. Där har det gått ett år sedan hyresnämnden fick ärendet på sitt bord – utan att något har hänt. Parterna har inte ens kallats till ett sammanträde.
– Jag väntar fortfarande. Bristerna och fuktfläckarna i taket är kvar, säger hyresgästen Susanna Johansson.
Hyresnämnden kan genom sitt beslut avgöra om Karin får sänkt hyra och om Susannas värd kan bli tvingad att åtgärda bristerna. Enligt regeringen ska ett ärende hos hyresnämnderna avgöras inom max fyra månader.
Men av de åtta hyresnämnderna i landet är Stockholm den som klarar detta sämst. Förra året låg handläggningstiden i Stockholm på 17,1 månader – efter att ha ökat flera år i rad. Hos nästan alla andra hyresnämnder går utvecklingen i motsatt riktning med allt kortare handläggningstider de senaste åren.
Men det är inte bara hyresgäster som utrycker frustration över väntetiderna. Gotlandshem, som är Gotlands största hyresvärd med 4 500 lägenheter, reagerar också på situationen.
”De som gynnas av dessa långa handläggningstider är de hyresgäster som är stökiga, vilket i sig skapar merarbete för oss och fortsatt obehag för våra hyresgäster”, skriver Elisabeth Kalkhäll, tidigare vd på Gotlandshem, i ett mejl.
– Min bild är ändå att vi har vänt utvecklingen och just nu avgör vi fler ärenden än tidigare, men problemet är att vi har väldigt många gamla ärenden att hantera, säger Johan Rosén, chef för hyresnämnden i Stockholm.
Även bemanningen låg förra året i linje med många andra hyresnämnder. Att handläggningstiderna ändå har ökat beror på en tidigare och långvarig underbemanning.
– Det handlar om att hyresnämnden under många år halkade efter. När jag tillträdde som chef 2019 trodde jag att vi skulle kunna vända det här snabbt. Men våra ärenden mår inte bra av att bli liggande utan blir snarare svårare att lösa med tiden. Så det här har krävt mer arbete än jag trodde.
Enligt Johan Rosén är nämnden på rätt väg och kommer anställa ytterligare ett hyresråd i år. Men att få ned handläggningstiderna kommer att dröja.
– Det är svårt att göra någon prognos, men min bedömning är att det kommer att ta tre–fyra år innan vi är nere på samma nivåer som andra hyresnämnder.
Vad säger du till Karin som väntat i snart tre år på att få pröva sin hyra och Susanna som väntat ett år på prövning av fuktskador?
– Det är självklart inte bra och inte acceptabelt egentligen. Sedan har jag inte någon kunskap om just de här ärendena. Hör man inte till kategorin för att vi ska ge förtur då är man tvungen att vänta. Men från vårt perspektiv kan vi inte göra annat än att lösa problemet så fort som möjligt och det arbetar vi med.
Enligt Johan Rosén har nämnden även haft särskilda problem med de ärenden som finns på Gotland.
– Under stora delar av pandemin har vi inte kunnat åka dit för att ha sammanträden. Vi har haft ett fåtal via länk och de ärenden som kräver besiktningar har vi haft väldigt svårt att avgöra.