Här slipper hyresgästerna höjd hyra vid renovering
Husen längs Bredfjällsgatan i Hammarkullen är mycket slitna och nedgångna. För fyra år sedan tog kommunala Bostadsbolaget över dem från riskkapitalbolaget D. Carnegie & co och dess dotterbolag Graflunds.
Nu ska Bostadsbolaget rusta upp 55 lägenheter i kvarteret. Och för första gången kan hyresgästerna välja ett nollalternativ – ingen renovering, och ingen hyreshöjning.
I praktiken får alla hyresgäster ändå 50 kronor högre hyra, eftersom elen i huset måste uppdateras. Men Hyresgästföreningen ser uppgörelsen som en seger för de boende. Kristofer Lundberg är ordförande för den grupp förtroendevalda hyresgäster som förhandlat med Bostadsbolaget.
– Det är absolut en framgång i förhandlingarna. Men det hade inte varit möjligt utan det tryck som fanns underifrån i området, och som både Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen har känt, säger han.
Bostadsbolagets vd Kicki Björklund har tidigare drivit på för nollalternativ vid renovering. Hon är glad över att uppgörelsen om den förestående upprustningen på Bredfjällsgatan är klar. Hon beskriver den som ett ”testprojekt”.
– I början av nästa år startar hyresgästprocessen och förberedelse för upphandling. Projektet kommer att analyseras och utvärderas tillsammans med Hyresgästföreningen, skriver hon i ett mejl till Hem & Hyra.
Själva nollalternativet har heller inte orsakat problem i förhandlingarna, enligt Hyresgästföreningen. Då har det varit desto svårare att enas om övriga två renoveringsnivåer, och vad de får kosta (se faktaruta nedan). Det är de som ska få projektet att gå runt.
Men om många väljer nollalternativet kan kalkylen bli svår att få ihop. För Kristofer Lundberg, som även är regionordförande för Hyresgästföreningen i Västra Sverige, finns svaret på nationell nivå.
Han anser att staten måste hjälpa till att ta notan. I synnerhet i kvarter där tidigare ägare satt i system att maximera vinsten medan husen fått förfalla.
– Vi behöver en massiv diskussion om renoveringarna i miljonprogrammet som helhet, och vem som ska betala. Att vi ska behöva ta de här striderna i varje enskilt fall är orimligt, säger Kristofer Lundberg.
Bredfjällsgatan är ett högst konkret exempel när det gäller låg standard och eftersatt underhåll.
– Där finns lägenheter som faktiskt är hälsofarliga. Vi är tillbaka i nästan samma frågor som vi jobbade med för 100 år sedan, säger Kristofer Lundberg.
Bostadsbolaget vill i övrigt inte kommentera innehållet i själva renoveringen innan man kan presentera ett färdigt paket för sina hyresgäster. Det väntas ske i slutet av januari.
Gäller Bostadsbolagets hus på Bredfjällsgatan 26 och 28 i Hammarkullen, totalt 55 lägenheter.
Hyresgästerna får välja på tre nivåer av renovering:
- Basnivå. Elen i huset måste uppdateras till trefas för att klara dagens standardkrav. Går inte att välja bort. Höjer hyran med 50 kronor i månaden. I övrigt ett nollalternativ.
- Mellannivå. Renovering av kök eller badrum. Hyresgästen väljer själv vilket. Genomsnittlig hyreshöjning 15–21 procent, beroende på lägenhetens storlek. Ett nytt badrum höjer månadshyran med 500–900 kronor.
- Maxnivå. Renovering av både kök och badrum. Genomsnittlig hyreshöjning 30–38 procent, eller 1 000–1 750 kronor per månad.
I dag spretar hyrorna i huset. Tanken är att likvärdiga lägenheter efter renoveringen ska ligga på samma hyresnivå. Därför kan samma renovering ge olika hyrespåslag för olika lägenheter.