Hårdare bostadsklimat bakom ökning av juridiska ärenden
I region Aros-Gävle ökade antalet medlemsärenden från 899 ärenden 2015 till 1 336 ärenden 2016, medan antalet i region Mitt ökade från 1 530 till 1 946. Det betyder att mängden medlemsärenden nu är tillbaka på ungefär samma nivå som innan den nationella rådgivningen i Uppsala bildades 2014. Starten innebar nämligen en minskning av antalet ärenden hos den juridiska enheten, i och med att fler medlemmar kunde få hjälp direkt genom telefonrådgivning.
– Det vi ser nu är bland annat fler kollektiva medlemsärenden på grund av ombyggnationer. Om hyresvärden vänder sig till hyresnämnden för att få en ombyggnation godkänd, trots att alla hyresgäster inte har godkänt den, blir det kollektiva medlemsärenden hos oss, säger Alexander Kuzmicki, enhetschef för juridiska enheten.
Samtidigt har förlängningstvisterna fördubblats i region Aros-Gävle, från 50 år 2015 till 100 år 2016. I region Mitt ökade antalet förlängningstvister under samma period från 71 till 106. En orsak till ökningen kan vara att det innebär mindre problem för hyresvärdar att vräka hyresgäster när fler står i kö för att få en lägenhet.
– Bostadsklimatet har blivit hårdare. Samtidigt har vi en utbildningsstrategi för att medlemmar och förtroendevalda ska känna till sina rättigheter och skyldigheter, så ökad kunskap kan också ligga bakom ökningen av ärenden, säger Alexander Kuzmicki.
Medlemsärenden som handlade om brister i boendet ökade från omkring 200 ärenden 2015 till cirka 300 ärenden 2016 i region Aros-Gävle och från 474 till 569 i region Mitt.