Hässelby Hem nobbar utländska medborgare
På Hässelby Hems hemsida kan man läsa om bolagets krav för den som vill hyra en lägenhet. Det handlar om de vanliga kraven på en viss inkomst och inga betalningsanmärkningar. Men i det dolda finns andra krav på den som vill hyra en lägenhet. Krav som bolaget inte skyltar med på hemsidan.
Hem & Hyra har kommit över en mejlväxling som visar att Hässelby Hem vägrar ta emot hyresgäster som inte är svenska medborgare. Detta trots att de uppfyller alla krav som står på hemsidan.
Det aktuella fallet gäller en lägenhet hos Hässelby Hem som var ledig i somras. Bostadsförmedlingen gjorde en genomgång av intresseanmälningarna från dem som står i bostadskön och skickade över den person som stod som nummer ett. Marika Nordström, marknadschef Bostadsförmedlingen Stockholm, bekräftar att personen uppfyllde alla krav som ställdes.
– Personen uppfyllde alla villkor, hade svenskt personnummer men var inte svensk medborgare, säger hon.
Efter ett tag hörde en person från Hässelby Hem av sig till Bostadsförmedlingen och meddelade att de inte ville ha hyresgästen och krävde att potentiella hyresgäster ska vara svenska medborgare.
– När vi sa att vi inte kan gå med på deras krav så drog de tillbaka lägenheten och avslutade samarbetet med oss. Men det är ömsesidigt, vi vill inte samarbeta med värdar som inte välkomnar alla hyresgäster, säger hon.
Men historien om Hässelby Hem slutar inte där. Hyresgästen som fick nobben av bolaget fick en ny lägenhet av Bostadsförmedlingen. Nu slumpade det sig så att även denna lägenhet tillhörde Hässelby Hem.
– Då sa Hässelby Hem nej till hyresgästen en andra gång trots att personen uppfyllde alla krav.
Har de velat ha det villkoret tidigare också?
– Vi har aldrig mött det kravet tidigare, det kom nu. Enligt vårt regelverk har alla som fyllt 18 år och har svenskt personnummer eller samordningsnummer rätt att stå i bostadskön och då kan vi ju inte undanhålla lägenheter med andra villkor. Står man i bostadskön så ska man också kunna söka lägenheterna, säger Marika Nordström.
Har andra hyresvärdar ställt liknande villkor?
– Inte vad jag känner till. Jag tror inte att seriösa värdar har det, de flesta är väldigt medvetna om vad som gäller, säger hon.
Susann Wikström, chefsjurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, är tydlig i sin kritik mot kravet att hyresgäster ska vara svenska medborgare för att få en lägenhet.
– Det är ett tveklöst fall av diskriminering, säger hon.
Hyresvärdar får bara ställa krav på att hyresgästen har betalningsförmåga och kan ta hand om lägenheten.
– De får bara ställa inkomstkrav och kontrollera om personen har betalningsanmärkningar. Det finns ingen juridisk grund att ställa krav på till exempel medborgarskap, etnicitet eller kön, säger hon.
Hem & Hyra har bett om en kommentar av Diskrimineringsombudsmannen (DO). Men DO vill inte uttala sig utan att ha gjort en egen utredning av ärendet.
De hänvisar dock till ett liknande ärende från 2016. I det fallet krävde byggnadsbolaget Curt Lundahl & Co av de som sökte lägenhet att de skulle ange sitt medborgarskap och hur länge de bott i Sverige. Bolaget valde sedan bort personer av utländskt härkomst i urvalet av hyresgäster, enligt media. Efter att DO startat en granskning tog bolaget bort kraven. DO konstaterade att frågorna var omotiverade och medförde risk för indirekt diskriminering.
Enligt Marika Nordström mejlade en person från Hässelby Hem den 24 augusti och tog tillbaka kravet på svenskt medborgarskap. Några nya lägenheter har Hässelby Hem dock inte lämnat till Bostadsförmedlingen.
– De har sagt att vi inte ska uppfatta det som att de har brutit samarbetet och att de kommer att lämna in lägenheter igen. Men än så länge har de inte lämnat några lägenheter, säger hon.
Hem & Hyra har erbjudit Hässelby Hem att kommentera och svara på frågor, men de har hittills inte svarat.