Hel kommun utan ström – så drabbades hyresgästerna
På kvällen den 14 december blev hela Sotenäs kommun utan ström efter en brand i ett ställverk. Samtidigt var det säsongens kallaste natt, med temperaturer kring minus 15 grader. Det blev ganska snart tydligt för många av Sotenäsbostäders hyresgäster att deras lägenheter har dålig isolering. En hyresgäst som Hem & Hyra har talat med berättar att det inom några timmar hade sjunkit från 20 till 14 grader i lägenheten, trots ett stort antal värmeljus.
– Ja, det är tydligt att många av våra hus är byggda under en period på 80- och 90-talet med en byggnorm som har ett sämre klimatskal, det vill säga lite mindre isolering än vad man bygger med idag, säger Tomas Reuterberg. Så i det äldre beståndet sjunker tyvärr temperaturen förhållandevis fort när strömmen går.
Han säger att det är en vetskap man haft länge och att arbetet med att förbättra isoleringen är i gång. Och att det just under strömavbrottet var ett styrelsemöte för Sotenäsbostäder där man antog strategiplanen för framtiden, som innebär att man drar ner på nyproduktionen och fokuserar på underhållet av beståndet.
– Det innebär en satsning på just energieffektivitet, isolering och sådant, säger Tomas Reuterberg. Och det känns bra, inte minst efter det som hände med strömavbrottet.
Han berättar att bostadsbolagets huvudkontor var bland de sista i kommunen som fick tillbaka strömmen, sent på torsdagseftermiddagen den 15 december.
– Ja, det ställde till det ordentligt, säger han. Vi har våra servrar i byggnaden, vilket innebar att vi inte hade tillgång till något arbetsmaterial digitala fastighetssystem. Redan innan strömavbrottet har vi tittat på olika lösningar för att inte strömavbrott ska göra att vi tappar alla våra system. Men det kommer nog att påskyndas nu.
Hyresgästerna då, hur drabbades de?
– Ja, vi är medvetna om att många fick det ganska kallt i sina lägenheter. Och vi var oroade över att vattenledningar skulle frysa sönder. Men, vad jag har fått till mig, så har det inte blivit några skador efter strömavbrottet, säger Tomas Reuterberg.
Ingen tycks heller ha fastnat i någon av bostadsbolagets hissar.
– Vi har ju inte så många hissar, men förstår att de som är beroende av dem inte har kunnat ta sig ut under timmarna strömmen var borta, säger Reuterberg.
Han är också förvånad över att inte fler hyresgäster har hört av sig och klagat över att det blivit så kallt.
– Ja. Jag har full förståelse för att hyresgästerna drabbats och kritiken mot kylan. Men många av våra hus är inte byggda för den här typen av långa strömavbrott- De åtgärder vi nu sätter in kommer att ta tid, men på sikt ska det bli bättre. Vi kommer att beta av fastigheterna undan för undan.
Kan hyresgästerna räkna med någon kompensation på hyran för de timmar de varit drabbade?
– Om man har haft ett sammanhängande strömavbrott på mer än tolv timmar så betalar Ellevio automatiskt ut avbrottsersättning till den drabbade abonnenten. Man behöver inte ansöka om avbrottsersättning utan den betalas ut automatiskt från Ellevio och normalt betalas ersättningen ut inom tre till sex månader.
- Alla drabbade hyresgäster bör kontakta elleverantören och göra en skadeanmälan med begäran om ersättning. Har du ingen dator går det bra att ringa till leverantören så skickar de en blankett att fylla i och skickat tillbaka per post.
- Det man kan få ersättning för är exempelvis mat som gått till spillo då kyl och frys inte fungerat. Ett tips är att fotografera maten så att man har bevis. Och har man tvingats att äta ute på restaurang ska man spara kvittot till kommande ersättningskrav.
- Är du medlem i Hyresgästföreningen kan du dessutom kontakta den nationella rådgivningen. Då kan de startar de en utredning och driva ersättningskrav gentemot elleverantören kollektivt.