Annons

Helsingborgshem strandar förhandlingen: ”Hyresgästföreningen är för snåla”

Helsingborg Det tog stopp när Hyresgästföreningen och Helsingborgshem skulle förhandla om nästa års hyreshöjningar. Helsingborgshem anser att Hyresgästföreningen är för snåla. Hyresgästföreningen kontrar med att de tar ställning för hyresgästernas intressen.
Foto: Gry Ellebjerg

Det var i förra veckan som Helsingborgshem strandade förhandlingen med Hyresgästföreningen. En konflikt som rör över 12 000 hyresgäster. Helsingborgshem ville ha 6,2 procent i hyreshöjning – ett bud som Hyresgästföreningen inte kunde gå med på. Nu blir det Hyresmarknadskommittén som avgör vilken hyreshöjning det blir.

Enligt Helsingsborgshems förhandlare, Tor Berger, är orsaken till deras yrkande det rådande ekonomiska läget.

Läs ocksåFrån 12 procent ner till två – 120 hyreskrav inne, så mycket vill din värd höjaHöjning av hyra. KBAB. Procent. Hyresförhandlingar, Hyreshöjning, Hyresgästföreningen. Hyresvärdar. Värd.

− I år har alla kostnader ökat. Men om jag ska säga några saker som sticker ut, förutom höjda taxor och förvaltningskostnader, är det kraftigt ökade byggkostnader, kraftigt höjda elpriser och kraftigt höjda räntor. Många av våra lån är bundna men inte alla. Det gör att kostnaderna snabbt sticker i väg. Inte minst när lånen ska omförhandlas.

Vad är din kommentar till att Hyresgästföreningen inte gick med på ert yrkande?
− Generellt sett har vi ett bra samarbete med Hyresgästföreningen men när det kommer till hyresförhandlingarna tycker jag att de är lite för snåla mot oss.

Tor Berger menar att deras yrkande är lågt i förhållande till vad de egentligen skulle behöva för att täcka sina kostnader. De skulle behöva höja hyrorna med hela tio procent men enligt Tor Berger var det aldrig aktuellt.

Annons
Läs ocksåHär delar hyresgästerna på allt utom säng – toaletten fick William att tvekaTvå unga män vid ett bord. Båda ser glada ut.

− Det är ju ett besvärligt läge för många hyresgäster. Därför yrkade vi på 6,2 procent. Många lever redan på marginalen. Vi kommer att erbjuda avbetalningsplaner för de som får det svårt men tyvärr kan det bli så att de måste vända sig till andra instanser i samhället för att få hjälp.

Sofie Lindberg är förhandlare vid Hyresgästföreningen och vill inte precisera vilket bud de skulle acceptera.

− Vi gör upp i landet på mellan två till fyra procent och där borde Helsingborgshem också kunna ligga.

Läs ocksåÖppnade utan byxor på annan adress – förlorar sitt hyreskontraktEn hand med vinröda naglar trycker på en ringklocka.

Helsingborghem tycker att ni generellt sett är en bra samarbetspart men när det kommer till hyresförhandling anser de att ni är för snåla. Vad är din kommentar till det?
− Ja, snåla det vet jag inte. Det handlar inte om att vara snål utan om att hitta en rimlig överenskommelse. Det handlar om att vi tar ställning för hyresgästernas intressen i en besvärlig situation.

Annons

Vilka blir konsekvenserna för hyresgästerna?
− Nu är förhandlingen strandad och ska tas upp i Hyresmarknadskommittén. Den största risken är att det här drar ut på tiden, att det tar längre tid för hyresgästerna att få reda på sin nya hyra. Det beklagar vi.

Även förra året strandade hyresförhandlingen mellan Helsingborgshem och Hyresgästföreningen. Då yrkade Helsingborgshem på 3 procent. Efter beslut i Hyresmarknadskommittén landade höjningen på 1,88 procent.

Ytterligare en hyresförhandling som brutit samman i Skåne är den med det privata bostadsbolaget i Salana i Tomelilla. Hyresvärden hade krävt att få höja hyrorna med 7,7 procent vilket Hyresgästföreningen inte ville gå med på.

Fakta: Hyresmarknadskommittén

Hyresmarknadskommittén instiftades 1957 och prövar tvister i samband med de årliga hyresförhandlingar mellan Hyresgästföreningen och de bostadsföretag som är medlemmar i Sveriges Allmännytta. Kommittén är partssammansatt, vilket innebär att ledamöterna kommer från Hyresgästföreningen respektive Sveriges Allmännytta. Hyresmarknadskommitténs beslut motiveras inte och kan inte överklagas.

Läs också Gotlandshem krävde 17,53 procent i hyreshöjning – fick 5,6 procent Som en av de första i landet – hyresgästen Jan felanmäler via videosamtal

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.