”Hem & Hyra är rasistisk”
I förra veckan skrev Hem & Hyra om att ett företag kallat Hyresgästkassan lanserat sig som en konkurrent till Hyresgästföreningen. Vid närmare granskning visar sig företaget vara en misstänkt bluff. För 85 kronor i månaden erbjöds stöd och råd inom boendefrågor för hyresgäster. Avgiften faktureras halvårsvis samt löpande. Men bakom det nystartade bolaget Hyresgästkassan står ingen folkrörelse eller någon stab av utbildade hyresjurister.
Huvudman är en 63-årig man från Stockholm, som också ligger bakom bluffbolaget Adresstjänst AB. Det tidigare bolaget, vars affärsidé var att lura folk att betala 555 kronor för en gratis adressändring, hotades i höstas av miljonböter om verksamheten fortskred.
Hem & Hyras artikel uppskattades inte av Hyresgästkassan. I ett mejl till chefredaktör Susanna Skarrie från pressansvarige Dragan (han anger inte sitt efternamn) bland annat: ”I en enda artikel lyckades ni begå flera brott. Denna typ av invandrarfientlighet ni utövar är Hyresgästföreningens kännetecken. Att så uppenbart och på ett sådant rasistiskt sätt grovt förtala en annan människa på det sätt ni väljer att göra förtjänar inget annat en ett allmänt åtal för grovt förtal.”
I fredags kväll publicerades dessutom en text på Hyresrättskassans webbplats där kritiken mot Hem & Hyra och Hyresgästföreningen är hård. Uttalandet inleds med:
”Under de senaste dygnen har Hyresgästkassan mottagit flera brottsliga angrepp från konkurrenten Hyresgästföreningen tillsammans med den rasistiska tidningen Hemhyra.se. Rasistiska tidningar hör inte hemma i dagens Sverige. Inte heller är det acceptabelt med dessa näthat, som lavinartat har ökat.”
Förutom att vara rasistisk så innehåller artikeln flera faktafel, enligt pressansvarige Dragan, utan att specificera vilka.
Texten fortsätter med upprörd kritik mot Hyresgästföreningen. Bland annat är Hyresgästkassan kritisk mot att Hyresgästföreningen över huvud taget förhandlar med fastighetsägarna och förhandlingsordningen som innebär att föreningen får 12 kronor i månaden för varje lägenhet man förhandlar hyran för.
Hem & Hyra har försökt att nå företrädare för Hyresgästkassan via telefon. Vi får inget svar när vi väljer kundtjänst. När vi väljer ekonomiavdelningen svarar en kille som förklarar att Dragan inte är nåbar per telefon. Vi mejlar och efter en stund kommer svar: ”En rasistisk tidning som Hem & Hyra ska inte få medial uppmärksamhet från mig. Man får stå för vad man är”.
Med anledning av pågående rättsprocess, vill inte Hyresgästkassan lämna några ytterligare kommentarer i ärendet.
Hem & Hyras chefredaktör Susanna Skarrie kommenterar Hyresgästkassans utspel:
– Det hotfulla sätt som Hyresgästkassan agerar på förstärker bara bilden av att de är oseriösa. Anklagelserna om att vi är rasistiska är helt utan grund, vi nämner inga namn eller något annat som kan tolkas som det i vår artikel. Det är helt enkelt ett sätt att försöka skrämma oss.
Hyresgästföreningens förbundsjurist Susanna Skogsberg berättar att föreningen håller på att utreda hur man ska agera mot Hyresgästkassan.
– I ett första steg kommer vi att kontakta Hyresgästkassan och uppmana dem att ta ner sin hemsida, eftersom vi tycker att de gör intrång på vårt varumärke.
Numera har Hyresgästkassan sänkt sin avgift till 69 kronor i månaden.