Hem & Hyra JO-anmäler Strömstadsbyggen
I höstas begärde Hem & Hyra ut nöjd kund-undersökningar från 15 västsvenska hyresvärdar. Enda kommunala bostadsbolaget som vägrade lämna ut den offentliga handlingen var Strömstadsbyggen. Bolaget sekretesstämplade den två år gamla undersökningen. Det beslutet överklagade tidningen den 11 november.
Ett överklagande ska skickas till den myndighet eller det bolag som fattat beslutet, i detta fall alltså Strömstadsbyggen. Det är upp till bolaget att först kontrollera att överklagandet kommit in i rätt tid och sedan ska man ta ställning till om beslutet kan omprövas. Om bolaget fortfarande anser sig ha rätt ska överklagandet skickas till kammarrätten för prövning. Det ska ske ”skyndsamt” vilket normalt innebär inom en vecka.
Den 9 december, när det gått närmare en månad, ringer Hem & Hyra kammarrätten i Göteborg för att höra vad som händer i ärendet. Det visar sig då att Strömstadsbyggen inte skickat in något överklagande.
Vd Göran Wallo hävdar att det är Hem & Hyras sak att se till att ärendet når kammarrätten. Inte förrän tidningen visar alla lagar och paragrafer som bevisar motsatsen ger vd med sig. I ett mejl den 11 december bekräftar han att överklagandet kommit in i tid. Han är på semester och lovar att höra av sig den 17 december. Det löftet infrias inte.
Den 18 december påpekar Hem & Hyra att inget har hänt i ärendet och att vi avser att anmäla hanteringen till justitieombudsmannen (JO). Då skickar Göran Wallo handlingarna som vi begärde ut i oktober. ”Har varit ledig några dagar och först nu kunnat läsa dina synpunkter i din överklagan” skriver vd.
Att Strömstadsbyggen nu lämnar ut handlingen innebär inte att bolaget slipper att granskas av JO. Hem & Hyra anser att bolaget har förhalat den rättsliga gången. Den som överklagar ett beslut från ett kommunalt bolag ska heller inte tvingas redovisa detaljerna kring hur bolaget ska agera.
Under 2012 sammanställde Strömstadsbyggen en nöjdhetsundersökning bland sina hyresgäster. Svarsfrekvensen var 56 procent.
I undersökningen finns 28 frågor som kan jämföras med undersökningen från 2010. Strömstadsbyggen har gått framåt på 2 av frågorna, har oförändrat betyg på åtta och har backat på 18. Förändringarna är relativt små.
Bäst betyg får trygghet, trivsel och bemötande från personalen (4,6 av maximalt 5). Allra högst får dock punkten ”har du varit utsatt för inbrott eller stöld senaste året” (4,8 av 5).
Lägst betyg får skötsel av parkeringsplatser och garage samt skötsel av tvättstugor (3,7 på den femgradiga skalan).