Hem & Hyra testkör nya elbilarna
Det första av fyra punkthus är nu färdigställt på Remonthagen i Östersund, några få kilometer från stadskärnan. Den 15 september flyttade de två första hyresgästerna in i bostadskvarteret som Östersundshem beskriver som ”det bästa från två världar” med närhet till både stan och naturen.
Hyresgästerna i de 148 hyreslägenheterna har skidspåret bokstavligen inpå knuten och vallabodar att trimma laggen i. Cyklar prioriteras och ställen har dubbla rader med ”övervåning” att köra upp hojen på när den inte används.
Enligt fastställda byggregler så måste ett bostadshus ha ett visst antal parkeringsplatser till förfogande för hyresgästerna. På Remonthagen har alla hyresgäster åtminstone en garanterad p-plats, men erbjuds även att bli medlem i elbilspoolen på området.
– Det här är framförallt ett alternativ till om man behöver en andra bil i hushållet, säger Karin Österberg, energi och miljö, Östersundshem.
Anledningen till att man tar bilen istället för exempelvis bussen är ofta att man ska storhandla och då kanske till en hel barnfamilj.Hur är det med bagageutrymmet i den lilla bilen egentligen?
– Jo, det går faktiskt att lasta in en hel del i bilen. Jag vet att just den här bilmodellen också har köpts av flera barnfamiljer för att den ändå är så pass rymlig. Den fungerar också bra i vårt lite kallare klimat.
Förra hösten investerade Östersundshem i en helt ny företagsbilpark. Man köpte bland annat in en Renault-elbil som visat sig vara mindre lämpad för den bitande jämtländska vintern.
– Ja, den har det ju varit lite strul med. Det tycks vara en gräns vid minus 25, under det fungerar värmen i bilen väldigt dåligt. Man får montera dieselvärmare och ladda bilen under kortare besök ute på områdena.
Östersundshem är delägare i zolcellföreningen Zolcell och har satsat mycket på det som den förnybara elen kan ge. I alla nyproduktioner, som Tallåsen och Remonthagen, förses alla tak, såväl hus som carports, med solceller.
– Vi kommer även att placera solceller på Frösön, berättar Karin Österberg.
Solcellerna på Remonthagen förser hela behovet av energi för fastigheten och även uteabonnemanget med elbilsladdning och elbilspool. Överskottet sälj på elnätet.
– När det gäller driften av elbilarna så räcker det faktiskt med en solcellsyta på 15 kvadratmeter.
Men hur är egentligen solelbilarna att köra?
För att få reda på det måste naturligtvis Hem & Hyra ta sig en provtur.
Något skeptisk tar jag plats i förarsätet och ställer in stol och speglar. Med ett nyckellöst knapptryck är jag redo för avfärd. Instrumentpanelen lyser upp kupén med en massa coola funktioner och data.
Men med foten på gaspedalen sjunker förväntningarna. Det går rätt segt och känslan av slö småbil förstärks för varje tillryggalagd kilometer.
– Visst är det rätt bra drag ändå, frågar Karin entusiastiskt bredvid mig. Hon kör en Prius privat och tycks mycket nöjd med sitt val.
– Nja, det är faktiskt lite svårt att hålla med om, svarar jag helt ärligt. Jag som vant mig med min 95oktan-slukande chiptrimmade privata bil tycker nog att det saknas lite körglädje bakom ratten.
– Men prova att koppla från ECO-läget då, föreslår Karin.
Och på en sekund förvandlas fordonet till en mer speedad bekväm och lättmanövrerad farkost med den rätta känsligheten i tömmarna. Bara ett svagt susande avslöjar vår framfart och mina mungipor dras sakta men säkert uppåt.
Efter avslutad provtur kan jag konstatera att den soltörstande elbilen med endast miljö i tanken är ett helt okej alternativ som jag absolut kan tänka mig att föredra framför ständigt dåligt samvete över att bidra till växthuseffekt och annat otyg.
Så lycka till med vädret alla ”Remonthagare” och njut av många långa gröna sköna mil!
Bilpoolen är till för både hyresgäster och andra Östersundare.
Bilpoolen finns på Remonthagen, och fullt utbyggd kommer bilparken att bestå av åtta stycken elbilar (Nissan Leaf Acenta) med en räckvidd på 20-25 mil.
Boende på Remonthagen får gratis abonnemang de första tre månaderna.
Bilpoolen är ett samarbete mellan Östersundshem och Move About.
Priset per timme för att låna en elbil varierar mellan 59 kronor och 99 kronor beroende på veckodag och tid på dygnet.