Julen räddad – Hem & Hyras frågor gjorde att elen slogs på
I närmare 30 timmar fick hyresgästerna vara utan ordentlig el i huset i Ställdalen. El till värme fick de under natten genom att en förlängningssladd provisoriskt drogs från huset där elen lämnats på. Men den räckte inte till kyl, frys och spis.
– Vi har använt den till värme, det är det viktigaste. Att inte frysa. Så el till kyl, frys och spis saknas ännu, berättade Zlatko Aleksiev för Hem & Hyra på förmiddagen.
Det är Ellevio som äger nätet som slagit av strömmen i fastigheten. Men de gjorde det på uppdrag av elleverantören som begärt avstängning på grund av utebliven betalning enligt Ellevio.
Thomas Kult är kommunikatör på Ellevio och säger att bolaget har en policy om att el aldrig ska stängas av en vecka före jul och fram till efter nyår.
– Varför det gjorts ändå i det här fallet vet jag inte, men vi försöker ta reda på det. Det vi kan se är att det finns indikationer på att det var problem i fastigheterna redan i oktober, säger han.
Socialkontoret i Ljusnarsberg hade inte fått någon anmälan om att el skulle stängas av, enligt socialchefen Camilla Hofström. Något som är brukligt för att de ska ges tid att kunna hjälpa hyresgäster.
Anledningen till det är att Ellevio som nätleverantör inte känt till att fastigheten är ett flerfamiljshus. Det finns bara en kund som står på elavtalet och det är hyresvärden Hilldex eftersom elen ingår i hyran.
– Vi kan bara se att det står Hilldex som är ett företag. Då kontaktar inte vi kommunen inför en el-avstängning. Problemet här är att elen ingår i hyran så att det bara finns en kund på avtalet. Hade varje hyresgäst haft ett eget abonnemang hade det här problemet inte uppstått alls, då hade endast elen i trapphus och gemensamma utrymmen kunnat bli lidande för då ansvarar varje hyresgäst för sina elräkningar, säger Tomas Kult.
– Vi har jagat tekniker som ska slå på elen igen för med tanke på omständigheterna och julhelgen behövde den slås på. Det var det bra att ni hörde av er om det här problemet, vi hade inte känt till det annars. Men nu kunde vi rätta till det, säger Tomas Kult.
Hyresvärden Hilldex företrädare Tino Bessou säger att de planerat att elen skulle stängas av. Att de gjort det för att personer flyttar in i huset utan kontrakt och utan att betala hyra.
– Det är enda sättet att få bort dem är att stänga av elen. Jag har gjort polisanmälningar men det hjälper inte så tanken var att stänga av elen för alla utom de som har hyresavtal. Det ska finnas el till dem som betalat hyra och inte till de andra, säger Tino Bessou.
Enligt elbolaget beror det på obetalda räkningar.
– Oavsett vad det beror på: de som ska ha el ska ha el och de andra ska avvisas. Det andra har ingen betydelse.
Menar du att elbolaget ljuger när de säger att det inte är betalt?
– Vad jag inte har betalat får du avgöra. Det vill jag inte gå in på. Jag har sagt som det är: det är bara en hyresgäst som ska ha el i trapphuset. Inte de andra.
Jag bara undra om det stämmer att du har obetalda räkningar?
– Okej, nu har jag pratar färdigt.
Klockan 15.20 slogs elen på igen. Dock efter lite dramatik. Dörren till el-centralen var nämligen låst när teknikern kom och vaktmästaren inte var på plats. Men via hjälp från vaktmästaren i telefon kunde teknikern och en hyresgäst till slut ta sig in och slå på elen.
– Det känns jättebra! Jag trodde aldrig vi skulle få elen tillbaka till julafton. Nu kan vi fira och leva som vanligt, säger Zlatko Aleksiev.
Efter att ha läst Hem & Hyras artikel bestämde sig socialtjänsten i Ljusnarsberg för att se artikeln och Hem & Hyras frågor som orosanmälan för barn, varför socialtjänsten kommer att kontakta barnfamiljer i fastigheten för att se om det är möjligt att hitta nya boenden till dem.
Zlatko Aleksiev välkomnar beskedet.
– Menar du att de kanske kommer hjälpa oss att flytta härifrån?! Det skulle vara mycket bättre för barnen att inte bo här, det här är inte bra för barn. Jag hoppas verkligen, för man kan inte göra så här mot folk. Tack!