Hem & Hyra ökar i räckvidd – når över en halv miljon läsare i veckan: ”Tecken på att vi gör rätt saker”
En färsk Orvesto-undersökning från Kantar/Sifo visar att Hem & Hyra ökat sin totala räckvidd med elva procent sedan mätningen dessförinnan. Det är en markant ökning jämfört med tidigare år.
– Jag tror orsaken är att vi har jobbat väldigt intensivt med de digitala kanalerna och vi har nått ut mycket bredare än förut. Jag tror också att de lokala gräven, att alla gräver ute i landet och att de blivit väldigt duktiga på det, spelar stor roll för att höja nivån, säger Susanna Skarrie.
Räckvidden ökar både på webben och i pappersutgåvan. Tack vare webbtrafiken når Hem & Hyra fler än någonsin.
Men procentuellt sett är det papperstidningen som ökat mest; med 14 procent. Och den ökningen har man inte sett innan.
– Jag blev väldigt glatt överraskad. Vi visste ju att webb-trafiken går stadigt uppåt så det var ju inte någon överraskning. Men att print går ännu starkare uppåt var överraskande.
Hon fortsätter:
– Det är jätteroligt, för vi skickar 30 000 färre tidningar eftersom att Hyresgästföreningen tappat medlemmar. Men det visar ju att vi gör det som hyresgäster och andra är intresserade av. Det är både ett tecken på att vi gör rätt saker, men också att hela redaktionen över hela landet jobbar väldigt brett och i alla tänkbara kanaler.
Hur ser du på framtiden?
– Jag är fortfarande lite tagen, men jag hoppas att vi kan fortsätta utvecklas så starkt på webben som vi har gjort nu de senaste två åren. Men detta blir ju en pepp och spark i ändan för oss, så det är bara att fortsätta på det spåret tänker jag, säger Susanna Skarrie.