Bullret från värdens renovering gjorde Lana sjuk
– Det var en mardröm. Jag levde med det hemska ljudet. Jag drabbades av stress och panikångest av detta, säger Lana.
Hem & Hyra har även tidigare skrivit om Hemblas metoder att renovera när hyresgäster bor kvar.
Lana jobbar kväll på Arlanda flygplats och behöver vila på dagarna.
Det var bilningsljud även under helger, när hyresvärden renoverade en trappa upp. Ofta stod Lana inte ut med att vara hemma. På lediga dagar var hon ute till klockan fem på eftermiddagen för att slippa oljudet.
– Jag fick panikattacker på jobbet. Kuratorn sa att det var stress. Det ledde till sjukskrivning. Det var inte hälsosamt att leva så.
Hon tycker att de som tagit beslutet om den långdragna renoveringen borde komma och bo i fastigheten för att se hur det är.
– Hembla bara beklagade sig. Men du kan inte leva i det. Du blir sjuk.
Hennes dotter på tre år blev skrämd av de plötsliga, skorrande ljuden.
– Min dotter grät och skrek. Jag fick trösta henne. Hon kunde aldrig sova lunch under den här tiden.
Som ensamstående har hon fullt upp med sitt jobb och sin dotter.
– Jag har inte tid med sånt här.
I en Facebookgrupp där hyresgäster ger varandra råd fick hon veta att hon hade rätt till nedsatt hyra på grund av störningarna.
Hon skrev till hyresvärden för att förklara att det ständiga borrandet som pågått i månader påverkat hennes hälsa. Lana begärde hyresnedsättning på grund av bullret, men Hembla nekade henne det.
Marc Siösteen är ansvarig chef på Hembla.
Hur ser ni på att hyresgäster blir sjuka av era långdragna renoveringar?
– Det är väldigt svårt att kommentera specifika fall. Rent generellt är det så att påverkas möjligheten att nyttja lägenheten så tar vi en dialog hur vi kan komma till rätta med problemet tillsammans med hyresgästen. Jag beklagar om hyresgästerna upplever att de inte fått korrekt återkoppling från oss.
Han säger att han ska undersöka vilka projekt som Hembla drivit i fastigheterna i Sigtuna och säkerställa att de fortsättningsvis minimerar störande ljud i den mån det går.
Susanne Wikström, chefsjurist på Hyresgästföreningen i Stockholm, förklarar att hyresgäster har rätt till nedsättning av hyran från den tid som bristen anmäls till hyresvärden.
Hon påpekar också att det normalt inte är acceptabelt med störningar av det här slaget under helger.
Lana gjorde även en anmälan till miljö- och hälsoskyddskontoret i Märsta i början av året och beskrev störningen som en hälsofara. Några veckor senare upphörde bullret när renoveringen till slut var klar.
– Man visste knappt hur det var när det var tyst, säger hon.
Först fyra månader efter att renoveringarna hade avslutats mådde hon så bra att hon kunde gå tillbaka till jobbet.
Lana är kritisk till hur värden hanterat situationen.
– Jag tycker i alla fall att de borde ha sänkt hyran med några tusenlappar den här perioden. Det är inte mänskligt att bo i det här.
Läs allt om dina rättigheter vid renovering här.