Halmstads allmännytta köpte konsulter för 11 miljoner kronor
Förra året hade det kommunala bostadsbolaget i Halmstad, HFAB, 110 anställda. Trots det köpte de in minst 60 konsulttjänster för drygt 11 miljoner kronor. Av dem gick exempelvis fem miljoner kronor till företaget Trendie AB som gör trendspaningar och omvärldsanalyser. De har hjälpt HFAB med att förbättra deras fastighetssystem. Trendie AB gjorde även en omvärldsanalys och kom bland annat fram till att bolaget bör jobba mer med sin värdegrund och företagskultur om de ska klara sina mål och strategier.
Jonas Stark, affärsutvecklingschef vid HFAB, är det inte grundläggande kunskap att ett företag arbetar utifrån sin värdegrund?
– Självklart görs största delen internt. Förra året tog vi fram nya strategier och en ny värdegrund som nu implementeras. Vår verksamhetsutvecklingsdivision och HR-chef är djupt involverade i det arbetet.
Andra konsulter som anlitades var reklambyrån Mockup AB. De tog fram en ny kommunikationsplattform och en ny grafisk profil för skyltar, brevpapper och logga för 790 000 kronor. 1,3 miljoner kronor gick till Front Advokater som anlitades för olika rättsprocesser.
Jonas Stark, är det rimligt att avsätta 11 miljoner kronor på konsulter när ni har 110 anställda?
– Ja, de kommer utifrån och har ett externt perspektiv. Konsulterna har den spjutspetskompetens inom olika områden som vi inte alltid har i huset.
Rigmor Wilderoth har varit hyresgäst hos HFAB i 49 år och trivs bra. Hon säger att lägenheten i bostadsområdet Andersberg i Halmstad är i gott skick och ger HFAB högsta betyg när det gäller service och skötsel av lägenheten. Däremot har hon mer att önska när det gäller gårdarna. Hon beskriver slarvigt klippta gräsmattor, kantstenar som inte sitter som de ska och hål i asfalten som utgör en fara när hon cyklar hem på kvällarna. När hon får höra hur mycket pengar hennes hyresvärd lägger på konsulter säger hon:
– Det är mycket pengar. Med så många anställda undrar jag vad de gör. Jag hade önskat att mina hyrespengar hade gått till något vettigt som gjorde att den grundläggande skötseln fungerade bättre än vad den gör i dag.
Under årens lopp har hon upplevt att bolaget gjort många omorganiseringar och att det tillkommit fler och fler mellanchefer och chefer.
– Till slut blir det svårt för mig som hyresgäst att veta vem jag ska vända mig till. Jag vill bara att grovtvättstugan ska fungera. När två maskiner gick sönder stängde man grovtvättstugan med motiveringen att den var för dyr.
Jonas Stark, många hyresgäster förstår inte varför hyran höjs när tvättmaskinerna inte fungerar. Samtidigt har ni råd med konsulter. Hur förklarar ni det?
– Självklart ska tvättmaskinerna fungera. Vilka kostnader bolaget har påverkar inte hyresnivån. Vi har ett gammalt bestånd och är inne i en jättestor underhållspuckel och vi bygger mycket nytt. Då är det självklart att vi i den processen jobbar med konsulter.
Hyresgästföreningens förhandlare Peter Olsén är kritisk till de höga konsultbeloppen.
– Det låter väldigt mycket. HFAB har kompetent personal inom olika områden. Det låter märkligt att de behöver så mycket hjälp utifrån.
Enligt Peter Olsén är kostnader för konsulter inget som tas upp i hyresförhandlingen.
– Nej, vi tittar på företagets hela ekonomi. För oss är det viktigt att bolagen är rädda om hyresgästernas pengar och inte tillåter extravaganser eller slapp förvaltning.
Enligt Svenska Akademiens ordlista är det en ”sakkunnig person som åtar sig ett specialuppdrag eller är sakkunnig rådgivare”.