HGF-brevet till hyresgästerna: Berätta om brister och vinn ett presentkort på Ica!
”Brister i ditt boende! Fotografera, skriv och berätta och skicka fortlöpande till oss!” Så lyder några av de inledande raderna i ett brev som Hyresgästföreningen Strängnäs delade ut för en tid sedan till 400-500 hyresgäster i kommunen. Fotona och den skriftliga dokumentationen skulle sedan skickas till den delegation som förhandlar med hyresvärdarna om den årliga hyreshöjningen.
För att få hyresgästerna att nappa på uppmaningen lockade föreningen med fyra presentkort à 250 kronor hos en Ica-butik. Presentkorten lottas ut i början av december.
Det här var Fastighetstidningen först med att berätta.
Bakom idén stod ordföranden för Hyresgästföreningen Strängnäs, Christina Möller.
– Vi pratade i förhandlingsrådet om att vi måste få in synpunkter från våra hyresgäster, oavsett om de är medlemmar eller inte. Så vi pratade ihop oss med vår folkrörelseutvecklare och med hjälp av våra husombud delade vi sedan ut den här försändelsen till hyresgästerna, säger hon.
Massor av foton
Brevet gick till hyresgäster hos fyra bostadsbolag i kommunen – kommunala amt de privata bostadsbolagen Heimstaden, Brogripen och Graflunds.
– Vi har fått in omkring 30 svar – folk har skickat massor av foton på brister, både inne i lägenheterna och i utemiljön, säger Christina Möller.
Hyresgästföreningen delade även ut ett litet antal minienkäter där hyresgästerna fick svara på frågor om sitt boende.
– Vi har fått tillbaka 15-20 enkäter, men de har vi inte sammanställt än.
Men hur hyresvärdarna sköter förvaltningen av sina fastigheter ska inte vara en faktor i de årliga hyresförhandlingarna. Detta enligt trepartsöverenskommelsen som Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta står bakom. Enligt den ska förvaltningskvalitet förhandlas separat.
– Det är jag medveten om, men i treparten står också att vi ska beakta hyresgästernas intressen. Och hyresgästernas intresse är ju det egna boendet, säger Christina Möller.
Kritiseras av Fastighetsägarna
Utskicket kritiseras av organisationen Fastighetsägarna MittNord, som förhandlar hyror för många privata värdar. Näringspolitiska chefen Lisa Hjelm anser att Strängnäsföreningen fokuserar på fel saker.
– Vi har svårt att förstå syftet. Det här signalerar att man ska leta fel och att det ska premieras. Det är ett olyckligt agerande och vi tror inte att Hyresgästföreningen som nationell organisation står bakom den här typen av utspel, säger hon.
Är det inte bra att lyfta fram det som inte funkar?
– Naturligtvis. Men alla hyresgäster ska ha möjlighet att rapportera fel till sina hyresvärdar och det ska naturligtvis fungera. Att man då uppmuntrar särskilt till att leta fel på det här sättet förstår vi inte.
Fastighetsägarna MittNord har även reagerat på att två av bilderna i brevet visar skador i en lägenhet som är orsakade av en hyresgäst. Bilderna kommer från en artikel som Hem & Hyra har skrivit och är i sin tur hämtade från handlingar inskickade till hyresnämnden.
Bakom bildvalet står Firat Nemrud, folkrörelseutvecklare på Hyresgästföreningens region Mitt. Han kan till viss del förstå kritiken.
– Om man har synpunkter om detta … ja, det är väl okej. Jag letade efter brister i lägenheter på Google och hittade den här artikeln, men jag läste den inte, säger han.
Inget nytt
Greppet att locka hyresgäster med presentkort är inte nytt för Hyresgästföreningen, enligt Christina Möller.
– Nej, jag är säker på att jag har sett det här någon annanstans, men jag kommer inte på var, säger hon.
Hon får till viss del stöd av Lisa Hjelm.
– Jag frågade kollegor som har jobbat längre än vad jag har gjort och de tycker sig känna igen det här, säger hon.
Uppvigling
Christina Möller är förvånad över de starka reaktioner som utskicket skapat.
– En av hyresvärdarna som vi förhandlar med ansåg att det här var uppvigling och var upprörd över det här med presentkorten. Men min personliga tolkning är att man i så fall inte vill att det ska komma fram synpunkter från hyresgästerna.
– Men det är viktigt att påpeka att det här är gjort vid ett enda tillfälle. Man kan se det som en ”engångsopinionsbildning”. Nästa år gör vi säkert på något annat sätt.
Utmanande bilder
Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningens region Mitt, tycker att bildvalet och tonen i brevet kunde ha varit bättre.
– Det är ganska utmanande bilder i förhållande till de brister som hyresgäster brukar höra av sig till oss om. Formuleringen av det skrivna budskapet kunde också vara mjukare. Naturligtvis är det inte bra om brevet väcker irritation hos motparten om det försvårar möjligheterna att få till en dialog för att lösa problemen.
Liten förståelse
Han tillägger att Hyresgästföreningen har en kommunikationsavdelning som kan hjälpa lokala hyresgästföreningar med utskick av det här slaget. Att man lottar ut presentkort är också lite olyckligt, menar Marcus Kjellin. Hyresgästföreningens policy är att hyresgästerna själva ska anmäla fel direkt till hyresvärden.
– Här uppmanar vi folk att höra av sig om fel och då behövs inte ytterligare ett incitament för att de ska göra det.
Samtidigt säger Marcus Kjellin att han har liten förståelse för den irritation brevet skapat hos motparten.
– Det här är en konsekvens av de reaktioner vi får från hyresgästerna på Fastighetsägarnas extrema hyreskrav på 10 –15 procent de senaste åren. Fastighetsägarnas förhållningssätt i hyresförhandlingarna är den stora frågan här, inte hur man utformar ett utskick av det här slaget.