Hilja, 16 månader, skar sig på krossat glas i lägenheten – städmiss från tidigare hyresgäst

Mamma Sara Nordqvist satt på golvet i köket i mitten på februari och bläddrade i en tidning medan Hilja, då 16 månader, lekte bredvid.
– Plötsligt blev hon tyst, som att hon hittat något ovanligt spännande, säger Sara.
Hon tittade upp och såg att dottern var blodig i pannan. I handen höll hon en flera centimeter stor glasbit.
– Hon hade skurit sig på den och sedan dragit handen över pannan, säger Sara.
Både hon och hennes man Viktor Nordqvist är chockade efter händelsen och tacksamma för att inte något värre hände.
– Vad hade hänt om hon stoppat glasbiten i munnen eller i ögat? säger Viktor.
Hittade ännu mer glassplitter
Hilja hade hittat glasbiten under droppskyddet till diskmaskinen. När Viktor skruvade loss det hittade han ännu mer glassplitter. Hans teori är att ett glas gått sönder i diskmaskinen och att föregående hyresgäst missat eller låtit bli att sopa upp det.
– Vuxna med större händer och fingrar kommer inte åt det, men för ett barn med små fingrar är det lätt, säger Viktor.

Han och Sara städade lägenheten ordentligt och undersökte varenda skrymsle och vrå. Viktor kontaktade hyresvärden Wallenstam som först beklagade händelsen och frågade vilken kompensation familjen ville ha, enligt Viktor.
– Vi sa då att de antingen får komma och städa igen – eller att vi vill ha betalt för det städarbete som vi lagt ned.
Får klaga inom åtta dagar
Men lite senare återkom hyresvärden och sa att familjen inte kunde få någon kompensation. Enligt Wallenstams riktlinjer har man åtta dagar på sig efter inflytt att klaga på städningen. Eftersom det hade gått längre än åtta dagar när Hilja hittade glasbiten, kunde de inte få någon ersättning.
Till saken hör att familjen flyttade in först en vecka efter att de fått nycklarna. Därför hade de inte möjlighet att klaga inom åtta dagar.
– Oavsett regler och riktlinjer – ska jag verkligen behöva komma in och leta efter glassplitter på gömda ställen i lägenheten? Ska jag utgå från att det kan finnas i lägenheten? Jag tycker faktiskt att det inte är rimligt att jag som hyreskund ska behöva ha den tanken, säger Viktor.
Kan skicka en städfirma
Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör på Wallenstam, skriver i ett mejl att bolaget alltid besiktar lägenheten en till två månader innan hyresgästen flyttar ut. På så sätt får hyresgästen tid på sig att åtgärda eventuella brister eller fel. Wallenstam gör ingen besiktning på själva utflyttningsdagen. I stället är det upp till den nya hyresgästen att felanmäla brister i städningen. Hyresgästen kan då antingen få kompensation för de timmar hen själv lagt ner på att städa, eller så skickar Wallenstam ut en städfirma.

Ska en småbarnspappa behöva leta efter krossat glas och annat på dolda ställen i lägenheten?
– Jag har inte hört om att detta har hänt någon gång innan, så det ska man inte behöva vara rädd för. Men tyvärr så har olyckan varit framme den här gången och det är såklart väldigt beklagligt.
Hur kan ni förhindra att sådana här incidenter uppstår?
– Vi har alltid ett pågående arbete kring våra rutiner och kommer se över om vi behöver tydliggöra något i städinstruktionerna för att minimera risken för liknande händelser.
Kan ni tänka er att göra ett undantag från de åtta dagarna och ändå ge en hyresgäst kompensation, som i detta fall?
– Vi strävar alltid efter att ha en konstruktiv dialog med berörd hyresgäst när det finns specifika förutsättningar som i det här fallet, skriver Elisabeth Vansvik.
Svårt att bevisa
Nu kom barnet som tur var lindrigt undan. Men vad skulle ha hänt om hon hade skadat sig allvarligt, vems ansvar är det då?
– Jag tror det skulle vara svårt att bevisa åt något håll. Problemet med städning är att har det gått mer än en dag är det svårt att veta vems ansvar det är. Glasbiten kan ha legat där i en vecka eller ett år, säger Martin Hansson, jurist på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.
Läs mer om flyttstädningar:
Missarna i flyttstädningen stod Sara dyrt
Flyttstädade i tre dagar – fick ändå en faktura på 7000 kronor
Hyresvärdar är inte skyldiga att göra en besiktning. Vissa har ett system att de låter den nya hyresgästen höra av sig om det finns brister i städningen. Ofta får den nya hyresgästen möjlighet att åtgärda det själv, mot en ersättning.