Hissar kan bli stående när mobilnäten släcks ner
Bland de hyresgäster Hem & Hyra träffar i stadsdelen Pettersberg i Västerås en varm sommareftermiddag är det inte någon som har koll på det jättelika teknikskiftet, eller att det påverkar vardagliga saker som porttelefoner.
– Nej, det är inte riktigt något jag har hört talas om, säger Yasir Shah som kommer gående med dottern Zeena Iman på Pettersbergsgatan.
– Porttelefonen är jätteviktig för oss. Min dotter är åtta år och jag kan släppa in henne när hon kommer från skolan, även om jag själv är på jobbet, säger han.
Han har inte upplevt några problem med porttelefonen, som är kopplad till mobiltelefonen, men Zeena påpekar att det händer att den strular.
– Ibland när jag ringer blir det rött och jag måste klicka på fyrkant flera gånger innan det funkar, säger hon.
Teknikskiftet påverkar redan porttelefoner
Hos deras hyresvärd Mimer har vissa hyresgäster redan börjat få problem med porttelefonerna på grund av teknikskiftet. Det handlar om att en del nya mobiler är förinställda till att välja 4G eller 5G framför de äldre näten 2G och 3G. Mimer har porttelefoner som skickar analoga toner, och det klarar inte 4G- eller 5G-nätet av. Därför måste en del hyresgäster ändra inställningarna i sin mobil för att porttelefonen ska funka.
Men snart kommer de och alla andra porttelefoner i hela landet som kräver 2G eller 3G att behöva bytas ut eller uppdateras. 3G-nätet har redan börjat släckas ner och Telia räknar till exempel med att deras 3G-nät kommer att vara helt avvecklat i slutet av nästa år. 2G-nätet kommer att finnas kvar i cirka ett år efter det.
Avvecklingen dyr för bostadsbolagen
Förutom porttelefoner finns det en mängd andra funktioner som kommer att behöva uppdateras om de använder 2G- eller 3G-nätet. I bostadshus kan det handla om nödtelefoner i hissar, brandlarm, inbrottslarm och temperaturgivare som samlar in information om hur varmt det är i lägenheterna. Och det gäller att hinna i tid. Hissar får till exempel körförbud vid den årliga besiktningen om nödtelefonerna har slutat fungera.
”Det finns inga andra pengar än de som kommer in via hyror, så det är klart att vi påverkas av det här.”
Niclas Lind, förvaltningschef, Gavlegårdarna
För Mimer kommer uppgraderingen av nödtelefoner i 97 hissar, där sju av dem går på fast telefonlina och resten mobilnätet, att gå loss på 900 000 kronor. Då ingår en del anpassningar för att ett nytt bolag ska ta över serviceavtalet. Porttelefonerna behöver bolaget inventera, men Thomas Ljungh, förvaltningsservicechef, tror att det handlar om kostnader i samma storleksordning för att åtgärda dem.
”Ett antal miljoner kronor”
Hos Gavlegårdarna berörs ungefär 450 hissar och 700 porttelefoner.
– Det handlar om ett antal miljoner kronor, men mer än så går inte att säga idag. Det finns inga andra pengar än de som kommer in via hyror, så det är klart att vi påverkas av det här, säger Niclas Lind, förvaltningschef.
Uppsalahem valde för ett antal år sen att satsa på en annan teknik, där porttelefonerna går på fibernätet. Däremot behöver omkring 380 nödtelefoner i hissar åtgärdas. Hur stor kostnaden blir vet inte Uppsalahem ännu, men det handlar sannolikt om miljonbelopp.
Risk för komponentbrist
När det gäller mindre fastighetsägare tror Carl Ståhle, digitaliseringsexpert på branschorganisationen Sveriges allmännytta, att risken är att många sätter igång arbetet med anpassningar för sent.
– När de väl bestämmer sig är det inte ett stort renoveringsprojekt. Så man tänker kanske att det här är inte superakut. Jag är rädd att när alla de små fastighetsägarna kommer igång finns det risk för komponentbrist eller att det inte finns tillräcklig personal för att utföra jobbet, säger han.
- ”G” står för generation. 2G lanserades 1991 och 5G år 2020.
- 4G och 5G är två olika tekniker, med olika egenskaper, som klarar högre datahastigheter och har högre kapacitet att hantera många användare samtidigt än 2G/3G. Enligt operatörerna får samtal bättre ljudkvalitet med 4G än 2G/3G.
- Mobiltelefoner kommunicerar med hjälp av radiovågor i olika frekvenser (svängningshastigheter). När 2G- och 3G-nätet släcks blir fler frekvensband lediga till 4G och 5G.
- Låga frekvensband ger större täckningsområde och tränger igenom byggnader bättre, höga frekvensband ger högre hastigheter och kapacitet.
Källa: PTS.se
- Det är fastighetsägarnas ansvar att se till att allt i deras hyreshus fungerar som det ska även när 2G- och 3G-nätet har avvecklats.
- Mobiloperatörerna har ansvar för själva avvecklingen av sina nät. Det är de som kommunicerar kring när olika delar av näten släcks ner.
- Post- och telestyrelsen (PTS) har ansvar för att hålla koll på hur avvecklingen flyter på och informera om teknikskiftet. Om myndigheten ser behov av åtgärder ska de lämna förslag till regeringen. PTS har ett regeringsuppdrag att främja god mobiltäckning och tillgång till telefon och internet i hela landet.