Annons

Hissar kan bli stående när mobilnäten släcks ner

Västerås Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet kommer att kosta hyresvärdarna miljonbelopp. Hinner de inte i tid med åtgärderna kan hissar få körförbud och porttelefoner sluta fungera.
Yasir Shah sitter på huk bredvid dottern Zeena Iman med mobilen, som står upp. Han har på sig en bakåtvänd svart keps och en ljusgrå tshirt med tryck. Hon har långt mörkt hår och har på sig en ljusrosa solhatt med en rosa dekoration, en rosa långärmad tröja och mörka byxor med ljust mönster. De står framför en länga hyreshus i tre våningar med sandfärgad putsad fasad. Yasir Shah hade inte koll på att avvecklingen av 3G-nätet och 2G-nätet påverkar porttelefoner.
Foto: Petra Marandi Roos
Yasir Shah i Pettersberg i Västerås brukar släppa in dottern Zeena Iman med mobilen, som är kopplad till porttelefonen. Han visste inte att en mängd porttelefoner behöver bytas ut när 2G- och 3G-nätet nu avvecklas.

Bland de hyresgäster Hem & Hyra träffar i stadsdelen Pettersberg i Västerås en varm sommareftermiddag är det inte någon som har koll på det jätte­lika teknikskiftet, eller att det påverkar vardagliga saker som porttelefoner.

– Nej, det är inte riktigt något jag har hört talas om, säger Yasir Shah som kommer gående med dottern Zeena Iman på Pettersbergsgatan.

Läs ocksåMissarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”En tudelad bild. Den till vänster föreställer en hand i en grå handske som torkar av en spis med en turkos trasa. Den till höger är en bild på en faktura från Uppsalahem, med namn och lägenhetsnummer etc är överstukna med svart tuschpenna.

– Porttelefonen är jätteviktig för oss. Min dotter är åtta år och jag kan släppa in henne när hon kommer från skolan, även om jag själv är på jobbet, säger han.

Han har inte upplevt några problem med porttelefonen, som är kopplad till mobiltelefonen, men Zeena påpekar att det händer att den strular.

– Ibland när jag ringer blir det rött och jag måste klicka på fyrkant flera gånger innan det funkar, säger hon.

Läs ocksåAllt vanligare att hyresgäster överger lägenheter: ”Fanns bara skräp, en tv och en mikro kvar”

Teknikskiftet påverkar redan porttelefoner

Hos deras hyresvärd Mimer har vissa hyresgäster redan börjat få problem med porttelefonerna på grund av teknikskiftet. Det handlar om att en del nya mobiler är förinställda till att välja 4G eller 5G framför de äldre näten 2G och 3G. Mimer har porttelefoner som skickar analoga toner, och det klarar inte 4G- eller 5G-nätet av. Därför måste en del hyresgäster ändra inställningarna i sin mobil för att porttelefonen ska funka.

Annons

Men snart kommer de och alla andra porttelefoner i hela landet som kräver 2G eller 3G att behöva bytas ut eller uppdateras. 3G-nätet har redan börjat släckas ner och Telia räknar till exempel med att deras 3G-nät kommer att vara helt avvecklat i slutet av nästa år. 2G-nätet kommer att finnas kvar i cirka ett år efter det.

Avvecklingen dyr för bostadsbolagen

Förutom porttelefoner finns det en mängd andra funktioner som kommer att behöva uppdateras om de använder 2G- eller 3G-nätet. I bostadshus kan det handla om nödtelefoner i hissar, brandlarm, inbrottslarm och temperaturgivare som samlar in information om hur varmt det är i lägenheterna. Och det gäller att hinna i tid. Hissar får till exempel körförbud vid den årliga besiktningen om nödtelefonerna har slutat fungera.

”Det finns inga andra pengar än de som kommer in via hyror, så det är klart att vi påverkas av det här.”
Niclas Lind, förvaltningschef, Gavlegårdarna

För Mimer kommer uppgraderingen av nödtelefoner i 97 hissar, där sju av dem går på fast telefonlina och resten mobilnätet, att gå loss på 900 000 kronor. Då ingår en del anpassningar för att ett nytt bolag ska ta över serviceavtalet. Porttelefonerna behöver bolaget inventera, men Thomas Ljungh, förvaltningsservicechef, tror att det handlar om kostnader i samma storleksordning för att åtgärda dem.

”Ett antal miljoner kronor”

Hos Gavlegårdarna berörs ungefär 450 hissar och 700 porttelefoner.

Annons

– Det handlar om ett antal miljoner kronor, men mer än så går inte att säga idag. Det finns inga andra pengar än de som kommer in via hyror, så det är klart att vi påverkas av det här, säger Niclas Lind, förvaltningschef.

Uppsalahem valde för ett antal år sen att satsa på en annan teknik, där porttelefonerna går på fibernätet. Däremot behöver omkring 380 nödtelefoner i hissar åtgärdas. Hur stor kostnaden blir vet inte Uppsalahem ännu, men det handlar sannolikt om miljonbelopp.

Risk för komponentbrist

Halvkroppsporträttfoto på Carl Ståhle, digitaliseringsexpert på Sveriges allmännytta, i mörk tröja och vit skjortkrage mot en suddig bakgrund i kontorsmiljö. Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet kostar miljonbelopp för stora fastighetsägare, medan risken för mindre är att man kommer igång med uppdateringarna för sent.
Carl Ståhle, digitaliseringsexpert på Sveriges allmännytta.

När det gäller mindre fastighetsägare tror Carl Ståhle, digitaliseringsexpert på branschorganisationen Sveriges allmännytta, att risken är att många sätter igång arbetet med anpassningar för sent.

– När de väl bestämmer sig är det inte ett stort renoveringsprojekt. Så man tänker kanske att det här är inte superakut. Jag är rädd att när alla de små fastighetsägarna kommer igång finns det risk för komponentbrist eller att det inte finns tillräcklig personal för att utföra jobbet, säger han.

Fakta: Därför byts mobilnäten ut
  • ”G” står för generation. 2G lanserades 1991 och 5G år 2020.
  • 4G och 5G är två olika tekniker, med olika egenskaper, som klarar högre data­­hastig­heter och har högre kapa­citet att hantera många använ­dare samtidigt än 2G/3G. Enligt operatörerna får samtal bättre ljudkvalitet med 4G än 2G/3G.
  • Mobiltelefoner kommunicerar med hjälp av radiovågor i olika frekvenser (svängnings­hastigheter). När 2G- och 3G-nätet släcks blir fler frekvens­band lediga till 4G och 5G.
  • Låga frekvensband ger större täck­­nings­område och tränger igenom byggnader bättre, höga frekvensband ger högre hastig­heter och kapacitet.
    Källa: PTS.se
Fakta: Fastighetsägarnas ansvar att allt funkar
  • Det är fastighetsägarnas ansvar att se till att allt i deras hyreshus fungerar som det ska även när 2G- och 3G-nätet har avvecklats.
  • Mobiloperatörerna har ansvar för själva avvecklingen av sina nät. Det är de som kommunicerar kring när olika delar av näten släcks ner.
  • Post- och telestyrelsen (PTS) har ansvar för att hålla koll på hur avvecklingen flyter på och informera om teknikskiftet. Om myndigheten ser behov av åtgärder ska de lämna förslag till regeringen. PTS har ett regeringsuppdrag att främja god mobiltäckning och tillgång till telefon och internet i hela landet.
Läs också Pappan hamnade i fängelse – hyresvärden ville vräka barnfamiljen Larmade om att hissen stannat – kan tvingas betala 80 000 kronor Häng med på en guidad tur i folkhemmets spår: "25 barn i samma trappuppgång"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.