Annons

Hissen låste in Nadja och hindrade hemtjänsten – men nya förslag ska göra hissåkandet säkrare

Nyheter Hissen stannade en lördag. Dagarna gick, hissen lagades provisoriskt, sedan blev den ståendes – ibland med människor i, bland annat personal från hemtjänsten. Efter elva dagar slapp äntligen hyresgästerna i sexvåningshuset i södra Stockholm att ta trapporna. Nu kommer Boverket med förslag som gör att äldre hissar av den här typen måste byggas om inom en tioårsperiod.
Hiss, Nordmarksvägen, Farsta strand
Foto: Conny Pettersson
Vana vid att ta trapporna. Grannarna Mirtha Betancourt, Nadja Al-Malki Gunnarsson och Iréne Olsson fick ta trapporna i elva dagar när hissen stod stilla.

Att hissen står stilla i kommunala Familjebostäders sexvåningshus på Nordmarksvägen 17 i Farsta Strand har hänt förut. Så när Nadja Al-Malki Gunnarsson i slutet av januari inte fick upp hissdörren trodde hon att det var ett fel som skulle åtgärdas inom rimlig tid. Efter en halvtimme blev hon utsläppt av hissjouren, efter att hon använt de sista procenten av mobilbatteriet att ringa dit. Hissen stängdes av i väntan på reparatör och reservdelar.

Dagarna gick, några halvhjärtade försök att få igång hissen gjordes, men så stannade den på nytt – ibland med människor som satt fast. Enligt Nadja Al-Malki tog det fyra dagar innan reservdelen anlände. Sedan dröjde det ytterligare sju dagar innan någon kunde åta sig arbetet att byta reservdelen.

Läs ocksåHissterroristen tryckte på alla knappar samtidigt – skapade kaos för grannarnaMannen tryckte på alla hissknappar. OBS! Bilden är inte från tillfället.

– Det har varit oerhört frustrerande. Jag är ung och kan gå sex trappor upp till min lägenhet, men många i huset är äldre, har hjärtproblem, och bor högt upp. Det är svårt eller omöjligt att gå så många trappor för dem. Dessutom har informationen varit undermålig. Det tog en vecka innan det kom upp en lapp och då bara på bottenplan, säger Nadja Al-Malki Gunnarsson.

Hemtjänstpersonal fastnade i hissen

En av dem är hennes granne Mirtha Betancourt på femte våningen. Hon tittar på mexikansk tv i det ljusa och rymliga vardagsrummet. Mirtha Betancourt har svår epilepsi och har hemtjänstpersonal fem gånger dagtid och tre gånger under nätterna. Med hjälp av hemtjänsten har hon tagit sig upp och ner de fem trapporna när hon behövt ta sig ut för att exempelvis läkarbesök eller gå och handla, men det har varit väldig begränsande och obekvämt. Både för henne och personalen, som fick bära ned rullatorn ner och upp för fem trappor. En av dem har dessutom fastnat i hissen, när den tillfälligt var i drift.

– Hemtjänstpersonalen har väldigt pressat schema. När de ska gå fem trappor upp och ner blir tiden ännu snävare. Speciellt när de fastnat i hissen.

Läs ocksåLarmade om att hissen stannat – kan tvingas betala 80 000 kronorKvinna som öppnar hissdörr
Nordmarksvägen, Farsta strand
I kommunal ägo. Huset på Nordmarksvägen i Farsta strand i södra Stockholm ägs av kommunala Familjebostäder.

Hissen på Nordmarksvägen 17 är en av de över 25 000 äldre hissar som dras med vissa säkerhetsbrister. I det här fallet saknas det, liksom i många andra fall, innerdörr eller grind. En gul varningsskylt upplyser om att det finns risk att klämma sig, med allvarliga konsekvenser som följd. I en ny utredning presenterar Boverket förslag på hur hissäkerheten skulle kunna förbättras. Enligt förslaget ska reglerna för hissar som finns i bostadshus vara samma som i hus där det främst finns arbetslokaler. I dag är kraven i hus med främst arbetslokaler skarpare. Fastighetsägarna ska enligt förslaget få tio år på sig att bygga om hissarna

Annons

– Risken för att skadas är egentligen lika stor oavsett vilken typ av byggnad det är. Men de olyckor och framför allt dödsolyckor som inträffat har varit i byggnader med arbetslokaler. Därför har reglerna varit olika, säger Krister Svensson, hissexpert på Boverket.

Kostar miljarder att åtgärda i hela landet

Men om reglerna ska skärpas lämnar Boverket helt över åt regeringen att avgöra. Främsta anledningen är att det skulle kosta fastighetsägarna sammanlagt omkring 8,4 miljarder kronor, utöver det underhåll som redan är planerat under de kommande 10 åren.

– Troligtvis skulle det vara svårt att bygga bort säkerhetsriskerna snabbare. Det är så pass många hissar och ett begränsat antal företag som kan göra jobbet, säger Krister Svensson.

Hiss, Farsta strand, grannar
Ingen morgontidning. 83-åriga Iréne Olsson klarar att ta trapporna. Men hon har fått klara sig utan morgontidning. Nadja Al-Malki Gunnarsson blev fast i hissen i en halvtimme

För 83-åriga Iréne Olsson, granne med Mirtha Betancourt på femte våningen, har hisstoppet inneburit många ofrivilliga motionspass upp och ner. Morgontidningen har hon också fått klara sig utan eftersom tidningsbudet inte velat springa alla trappor upp.

– Jag klarar fem trappor, men det är jobbigt, speciellt när jag varit ute och gått. När jag hade tvättstuga, som är nere i källaren, fick jag gå väldigt många gånger upp och ner. Tack och lov har jag aldrig suttit fast i hissen. Jag tänker inte alltid på att ha med mig i telefonen, säger Iréne Olsson.

Läs ocksåDeras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar

Kan inte utlova kompensation

Familjebostäders kommunikationschef Lott Jansson bekräftar att hissen haft problem vid flera olika tillfällen. Att hissen stod stilla så länge beror på att underleverantören haft problem att få tag i reservdelar. Det tillhör ovanligheten att det tar elva dagar att få en hiss lagad. Rutinerna kring information har förbättrats efter klagomålen. Om hyresgästerna kommer att ersättas ekonomiskt är inte beslutat. Kompensation prövas alltid individuellt när det kommer in ett krav, men inte per automatik. Det finns inte heller något datum för hissmodernisering.

Annons
Varningsskylt innerdörr hiss.
Hissen på Nordmarksvägen saknar innerdörr eller grind. Därför måste en varningsskylt finnas.

Hissen i ditt hus ska godkännas vid en besiktning varje år. Ett märke i hissen berättar när den senast besiktats. För några år sedan ilsknade Göteborgs stad till mot hyresvärdar som körde hissar trots att de var belagda med körförbud. Kommunen beslutade att ta ut en sanktionsavgift på 93 000 kronor per hiss som körts trots förbud. En rad fastighetsägare, däribland kommunala Familjebostäder i Göteborg, överklagade sanktionsavgiften.

Högsta domstolen: Rätt att ”bötfälla”

Frågan valsade genom alla juridiska instanser. I somras fastställde slutligen Högsta domstolen: Kommunen har rätt att ta ut en sanktionsavgift. Den domen gällde en bostadsrättsförening som ansvarade för tre hissar och därför får betala närmare 300 000 kronor.

hissdekal, besiktning, godkänd
Koll på kontroll. Märket som ska finnas i varje hiss avslöjar när det är dags för nästa besiktning.

Högsta domstolens dom är vägledande. Därför har minst tre fastighetsägare nekats prövningstillstånd i Högsta domstolen och får betala sanktionsavgiften.

 

Fakta: Viktigaste förslagen i Boverkets hissrapport

1. Alla hissar, oavsett vilken byggnad de är sitter i, ska ha innerdörr eller annat lämpligt skydd i korgöppningen installerad senast 10 år efter att lagändringen träder i kraft. Uppskattningsvis finns minst 20 000 hissar som saknas sådan anordning i dag.

2. Om det saknas innerdörr eller grind ska en skylt som varnar för risken att klämmas av föremål som fastnar i schaktväggen finnas.

3. Alla hissar, oavsett vilken byggnad de sitter i, ska ha lämpligt skydd i utrymme mellan korggrind eller korgdörr och schaktdörr, om risk för innestängning i utrymmet finns. Även här ska fastighetsägarna ha tio år på sig uppdatera hissarna. Uppskattningsvis finns 5 800 sådana hissar i dag. Främst är det små barn som klämts fast – med allvarliga följder.

Läs också Kurt, 83, isolerad i över fyra månader – nu är en ny hiss på plats Efter Hem & Hyras granskning: Ramstedts Landiabolag tvingas betala 343 800 för farliga hissar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.