Hit går sponsorpengarna i Malmö
Under 2016 sponsrade MKB för 3,1 miljoner. Under året gav MKB mest till två fotbollslag: 850 000 kronor gick till FC Rosengård medan MFF fick 350 000 kronor.
Varför sponsrar ni?
– För MKB är sponsring ett strategiskt verktyg för att skapa trivsel och trygghet (social stablitiet) i våra bostadsområden, stärka varumärket, utveckla nätverk och affärskontakter, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.
Hur väljer ni ut vem ni ska sponsra?
– Utgångspunkten i MKB:s sponsring är att de föreningar, verksamheter och evenemang som vi sponsrar ska ha en tydlig anknytning till våra bostadsområden, beröra många av våra kunder eller bidra till Malmös attraktionskraft. När det gäller breddföreningar prioriterar vi föreningar med tyngpunkt på barn- och ungdomsverksamhet. Dessa föreningar ska ha sina upptagningsområde bland våra kunder, och dess verksamhet ska gagna vårt trygghetsarbete. Även elitsatsande föreningar eller idrottare kan stödjas om detta bedöms ligga i vårt intresse.Det är MKB:s affärsidé och övergripande mål som styr val av sponsringsprojekt. Vi ska satsa på ett begränsat antal projekt, främst inom idrott, kultur och samhällsengagemang.Nyttan för MKB:s kunder ska stå i fokus. Det innebär att motprestationen i första hand ska utgöra en tjänst som kommer kunderna till godo. I andra hand godkänner vi exponering av vår logotyp.
I fjor gav ni mest pengar genom sponsring till två fotbollslag (FC Rosengård och MFF). Hur kommer det sig?
– FC Rosengård och MFF har inom ramen får sina verksamheter även sociala projekt. Exempelvis Boost är FC Rosengårds sociala projekt som ingår i vårt avtal. I samband med MKB:s sociala klausuler har vi genom Boost möjlighet att få ut arbetssökande ungdomar i arbete, praktik eller lärlingsplatser. Karriärakademin är ett av MFF:s sociala projekt som ingår i vårt avtal. Därigenom möter vi arbetssökande ungdomar genom Karriärakademins fotbollscup. Senast deltog 14 företag i MFF:s nätverk deltog och 90 ungdomar, säger Margaretha Söderström.
Sedan 2009 har ni tredubblat er sponsring. Varför det?
– Det har varit ett medvetet val att öka vår sponsring. FC Rosengård har exempelvis tillkommit.
MKB delar upp sina sponsoravtal i sponsring och partnerskap. Hit går MKB:s sponsorpengar:
MFF | 350 000 |
FC Rosengård | 850 000 |
MAI: Team Champion | 15 000 |
MAI: Kalvinknatet | 50 000 |
MAI: Halvmaran Holmastan | 25 000 |
IFK Malmö | 10 000 |
Konstfrämjandet, Gallerinatten Sorgenfri | 10 000 |
ARF, Antirasistiska Filmdagar | 30 000 |
Faktum | 16 000 |
Skånesporten | 10 000 |
Malmö Live | 125 000 |
Tävling om avfallsutrymme | 50 000 |
Cykelfrämjandet, Malmö stad om cykelskolor | 8 600 |
Natur-och miljöboken, läromedel | 58 000 |
Drivkraft Malmö | 75 000 |
Läxhjälpen | 500 000 |
Flamman | 70 000 |
Drömmarnas hus (teater) | 50 000 |
Sommarscen Malmö | 36 000 |
Bryggeriet (partnerskap) | 25 000 |
Business Arena Stockholm (partnerskap) | 150 000 |
Business Arena Almedalen (partnerskap) | 150 000 |
Samsyn Hyllie (partnerskap) | 15 000 |
Samverkan kv Spårvägen (partnerskap) | 20 000 |
MIPIM (partnerskap) | 220 000 |
Real Estate Öresund (partnerskap) | 20 000 |
Innocarnival (partnerskap) | 25 000 |
Sydsvenska Handelskammaren (partnerskap) | 30 000 |
Sustainable City Development (partnerskap) | 25 000 |
TOTALT | 3 118 600 |