Hög musik och fest stör mest
Fester, skällande hundar och högljudda barn. Det är några av de störningar vi klagar mest på visar Hem & Hyras granskning. I den bästa av världar räcker det med att knacka på hos grannen och be hen att dämpa sig. Men ibland har vi olika uppfattningar om vad som är en störning. Då är det värden som är skyldig enligt lag att undersöka saken.
I de fall störningar kan bekräftas skickar värden ut ett varningsbrev där hyresgästen uppmanas att sluta med störningarna. Av allmännyttans hyresgäster i Halland fick 155 en varning förra året. Av dem förlorade 12 sina kontrakt.
Allmännyttan i Halmstad, HFAB är Hallands största hyresvärd. Trots det skickade bolaget endast ut 33 varningsbrev förra året. Av dem ledde fem till att en hyresgäst fick flytta.
HFAB har speciellt utsedda medarbetar som jobbar med störningar. De kontaktar den som påstås störa och gör hembesök för att ta reda på omständigheterna.
– Vi måste ha en bekräftelse på att störningarna stämmer. Många medger, och i de fallen ber vi dem att sluta. Oftast räcker det som åtgärd, säger Helene
Blomberg, bostadssocial chef vid HFAB.
Hon säger att det svåraste är att bevisa att det är en störning när man inte får det bekräftat. Då måste de lämna ärendet och återkomma vid en ny anmälan.
– Hyreslagen är ju skriven som ett skydd även för den hyresgäst som stör. Den hyresjuridiska processen kan ibland göra att det drar ut på tiden.
Laholmshem hade 36 störningsärenden förra året. Vad är deras knep?
När de får in en pågående störning åker bovärdarna ut dagtid. Inträffar det på kvällen åker störningsjouren ut.
I de fall det är svårt att identifiera vilken typ av störning det är uppmanas hyresgästerna att föra en logg över ljuden. På så sätt kan de få ett bättre underlag när de ska fastställa vilken typ av störning det är.
När de får in en anmälan ringer de till den hyresgäst som påstås störa.
– Ofta är de väldigt ärliga och säger jo men vi hade lite fest i helgen. De vi får problem med är dem som inte förstår att de stör, säger Anna-Karin Lindquist, kundtjänstchef vid Laholmshem.
Många tänker inte på att när de spikar upp en tavla halv tolv på natten kan det väcka eller störa någon.
Anna-Karin Lindquist säger att det svåraste för bostadbolaget är när ingen vill stå för anmälan.
– De som ringer in och berättar att de har blivit störda, men vill vara anonyma. Men vi måste ju ha vittnen i vår bevisning.
De får många samtal från hyresgäster som är osäkra på om det de upplever är en störning eller inte.
– Vi lever ju så många olika sorters liv idag. Trots det vill majoriteten inte störa sina grannar