Höjer hyran med uppemot 1,4 procent
Bostadsbolaget yrkade på en höjning från 1,2 till 1,4 procent i höjning från första maj. Och Bengt Malmegård på bolaget tycker att överenskommelsen som ger en höjning på 0,9 till 1,4 procent är acceptabel.
– Vi har bra förvaltningskvalité där hyresgästerna snabbt får hjälp och sedan har gjort i ordning en del utemiljöer och allmänna utrymmen och det tycker jag att vi ska få betalt för, säger han.
Han understryker att han i början av förhandlingarna berättade för Hyresgästföreningen att han var beredd att gå till hyresnämnden och göra en bruksvärdesprövning av beståndet om han inte fick igenom en acceptabel höjning.
– Jag hade redan kontaktat jurister och hade gått vidare ifall vi inte varit nöjda. Vi vill så klart komma överens med Hyresgästföreningen men tycker samtidigt att om man gör saker med lite extra kärlek så ska man få betalt för det, säger han.
Käthe Eklund, förhandlare på Hyresgästföreningen region Stockholm är nöjd med överenskommelsen även om förhandlingarna började i tuff anda.
– Vi har kartlagt fastigheterna och sett att de har bra förvaltningskvalité, snabb svarstid när hyresgäster felanmäler och satsat på utemiljön så jag tycker uppgörelsen är bra utifrån hur de jobbar, säger hon.
Hur påverkades ni av det faktum att värden hotade med att gå till hyresnämnden om de inte var nöjda med överenskommelsen?
– Det har inte påverkat slutresultatet. Både vi och dem ville komma överens. Sedan har vi värderat de åtgärder som tillför värde för hyresgästerna, säger hon.